Dynamic IP

IP متغییر (Dynamic IP)

 

آدرس IP متغییر یا (Dynamic IP) در واقع یک آدرس IP است که بر خلاف یک آدرس IP ثابت، هر از چندگاهی تغییر می‌کند. اکثر شبکه های خانگی احتمالا یک آدرس IP متغییر دارند. زیرا برای ارائه دهنگان خدمات اینترنتی (ISP) مقرون به صرفه تر است که آدرس IP متغییر را به مشتریان خود ارائه دهند.

به عبارت دیگر به جای اینکه همیشه یک آدرس IP ثابت (Static IP) به شبکه خانگی شما اختصاص داده شود، آدرس IP شما از مجموعه آدرس ها خارج می‌شود و سپس به واسطه‌ ISP شما به شبکه خانگی شما اختصاص می‌یابد. این آدرس پس از چند روز یا چند هفته یا چند ماه مجددا در مخزن آدرس IP ها قرار می‌گیرد و یک آدرس IP جدید به شما اختصاص داده می‌شود.

آدرس IP متغییر یک آدرس IP است که به طور خودکار برای اتصال به یک شبکه مانند تلفن هوشمند، رایانه یا تبلت شما اختصاص می یابد. این تخصیص خودکار آدرس های IP توسط یک سرور DHCP انجام می شود.

آدرس IP اختصاص داده شده توسط سرور DHCP متغییر نامیده می شود زیرا اغلب در اتصالات بعدی به شبکه متفاوت خواهد بود.

 

کاربرد آدرس IP پویا

IP پویاآدرس IP عمومی که توسط ISP ها به روتر اکثر کاربران تجاری و خانگی اختصاص داده می‌شود، یک آدرس IP متغییر است. اتصال به اینترنت برای شرکت های بزرگتر معمولا به واسطه‌ی آدرس IP متییر صورت نمی‌گیرد و به آنها آدرس IP ثابت اختصاص داده می‌شود.

 

شما زمانی که از یک شبکه محلی استفاده می‌کنید مانند محل کسب و کارتان یا خانه‌تان، در واقع از یک آدرس IP خصوصی استفاده می‌کنید و بیشتر دستگاه ها احتمالا برای DHCP پیکر بندی شده‌اند. حال اگ این DHCP فعال نباشد، برای هر دستگاه در شبکه خانگی شما باید اطلاعات شبکه را به صورت دستی تنظیم کنید.

 

مزایا و معایب استفاده از آدرس IP متغییر

Advantages-and-Disadvantages مزایا و معایب آدرس IP متغییر

 

مزایای IP متغییر

اصلی ترین مزیت اختصاص آدرس IP متغییر این است که نسبت به اختصاص آدرس IP ثابت انعطاف پذیرتر و تنظیم و مدیریت آن ساده تر است.

به عنوان مثال، به یک لپ‌تاپ زمانی که به شبکه متصل می‌شود، یک آدرس IP خاص به آن اختصاص داده می‌شود و هنگامی که اتصال آن قطع شد، آن آدرس اکنون برای استفاده توسط دستگاه دیگری که بعداً متصل می‌شود، آزاد است، حتی اگر همان لپ‌تاپ نباشد.

با این روش، برای دستگاه هایی که می‌توانند به شبکه متصل شوند محدودیت کمی وجود دارد. زیرا دستگاه هایی که در آن لحظه نیاز به اتصال ندارند، اتصالشان قطع شده و مجموعه آدرس های موجود را برای دستگاه های دیگر آزاد می‌کند.

یکی دیگر از مزایای استفاده از آدرس IP متغییر، پیاده سازی آسان آنها نسبت به آدرس IP های ثابت است. لازم به ذکر است که دستگاه های جدیدی که به شبکه وصل می‌شوند، نیازی به این ندارد که به صورت دستی تنظیم شوند. تنها کاری که باید بکنید این است که از فعال بودن DHCP روی روتر اطمینان حاصل فرمایید.

همچنین گفتنی است که هر دستگاه شبکه به طور پیش فرض برای گرفتن یک آدرس IP از مجموعه آدرس IP های موجود پیکر بنده شده است و همه چیز به صورت خودکار انجام می‌شود.

 

معایب IP متغییر

علارغم اینکه گفتیم استفاده از آدرس IP متغییر برای یک شبکه خانگی برای روتر خود بسیار متداول تر و همچنین از نظر فنی قابل قبول می‌باشد، اما اگر بخواهید از یک شبکه بیرونی به آن شبکه دسترسی پیدا کنید، در این حالت ممکن است شما را با مشکل مواجه کند.

فرض کنید که به شبکه محل کار شما یک آدرس IP متغییر توسط ISP اختصاص داده شده است و شما در خانه خود هستید و قصد دور کاری دارید و باید دستگاه محل کار خود را به دستگاه خانه خود متصل کنید.

از آنجایی که برخی از برنامه های دسترسی از راه دور و یا دسکتاپ نیاز دارند که آدرس IP روتر خود را برای دسترسی به کامپیوتر در آن شبکه بدانند، بنابراین اینکه آدرس IP شما متغییر باشد و به صورت دوره‌ای تغییر کند، ممکن است شما را با مشکل مواجه کند.

 

بنابراین باید گفت که یک آدرس IP ثابت برای ایجاد این نوع اتصالات ضروری است. به همین دلیل است که ممکن است کاربران یک سرویس DNS پویا یا Dynamic DNS (DDNS) انتخاب کنند. DDNS دسترسی به شبکه شما از خارج از شبکه را آسان تر می‌کند. زیرا یک نام خاص به شبکه شما اختصاص داده شده است و آن نام به صورت دائمی و همیشگی به آدرس IP فعلی شما تعلق دارد، حتی اگر تغییر کند.

 

مقاله های مرتبط:

آدرس IP چیست؟

تهدیدات امنیتی آدرس IP و راه های مقابله با آن

IP ثابت (Static IP)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *