گوگل سرچ کنسول چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از ابزار هایی که برای بهبود وضعیت سئو و رتبه بندی در موتور جستجو گوگل استفاده می شود سرچ کنسول گوگل می باشد. این ابزار اطلاعات مفیدی را در اختیار ما قرار می دهد که از طریق آن می توان روند پیشرفت وب سایت را بیشتر کرد.

سرچ کنسول چیست؟

سرچ کنسول گوگل یا همان Google Search Console ابزار یا در واقع سرویسی است که توسط گوگل به صورت رایگان در اختیار عموم قرار گرفته است. هدف کلی سرچ کنسول ارائه اطلاعاتی مبنی بر وضعیت وب سایت از نظر موتور جستجو گوگل می باشد. همچنین این سرویس راهکار هایی را نیز در اختیار افراد قرار می دهد تا از طریق آن جایگاه خود را در این موتور جستجو بهبود بخشند.

سرچ کنسول چه کاربردی برای بهبود سایت دارد؟

اما سوال اصلی اینجاست که سرچ کنسول گوگل دقیقا چه کاربردی دارد و از طریق آن می توان چه اقداماتی انجام داد.

ویژگی های کلی سرچ کنسول گوگل و خدماتی که ارائه می دهد را می توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

  • نمایش مطالب و صفحات ایندکس شده در گوگل و همچنین وضعیت وب سایت از دید ربات های خزنده گوگل.
  • قابلیت درخواست ایندکس صفحات و مطالب بارگذاری شده جدید در گوگل.
  • نمایش برخی از ارور ها و رفع آن ها.
  • نمایش میزان بازدید وب سایت و صفحات با اطلاعات جزئی و کلی از طریق موتور جستجو گوگل.
  • نمایش لینک های داخلی و خارجی موجود در وب سایت.
  • نمایش وضعیت سایت در پلتفرم های مختلف نظیر نسخه دکستاپ و موبایل.

در حقیقت گوگل با ارائه این سرویس ابزار رایگانی را برای بهبود وضعیت سئو در اختیار کاربران قرار می دهد. شما با استفاده از این سرویس می توانید وضعیت کلی وب سایت خود را از دید گوگل مشاهده کنید. همچنین برخی نواقص و ایرادات را نیز برطرف کنید. از طریق این سرویس کاربران می توانند بخشی از نیاز سئو خود را برطرف نمایند.

گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیز چه تفاوتی دارند؟

گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیز جزو سرویس های رایگان جهت سئو سایت می باشند و به صورت کلی کارایی مشابهی دارند. از تفاوت های اصلی این دو سرویس می توان به این نکته اشاره کرد که گوگل سرچ کنسول اطلاعات کلی و خوبی از وضعیت سایت در اختیار شما قرار می دهد. اما گوگل آنالیز این قابلیت را دارد که اطلاعات کاربری دقیقی را بر حسب حجم سرچ ها در اختیار شما قرار دهد و به شما بگوید که روند کلی سرچ کاربران به چه سمتی می رود.

شما از این طریق مطالب خود را با روند سرچ حال حاضر کاربران مطابقت می دهید. در نتیجه میزان کاربران ورودی نیز به مراتب افزایش خواهد یافت.

چطور از گوگل سرچ کنسول استفاده کنیم؟

برای استفاده از سرچ کنسول می بایست ابتدا سایت خود را به آن متصل کنید.

در مرحله اول از طریق اکانت گوگل خود وارد ادرس https://search.google.com/search-console/about شوید. بر روی گزینه Start Now کلید کنید.

در مرحله بعد برای اتصال سایت خود یکی از دو روش ثبت دامنه و یا URL را انتخاب کنید.

سپس می بایست ثابت کنید که شما صاحب این وب سایت هستید. برای ثبت راه های متفاوتی وجود دارد اما دو روش ساده قرار دادن کد ایجاد شده در هدر وب سایت و یا استفاده از افزونه های وردپرسی می باشد.

در نهایت پس از اهراز هویت می توانید وارد صفحه اصلی شوید.

در صفحه اصلی می توانید به تمامی قسمت ها دسترسی داشته باشید و از گوگل سرچ کنسول به صورت کامل استفاده کنید.

معرفی بخش های مختلف سرچ کنسول

گوگل سرچ کنسول دارای بخش های مختلفی است که هرکدام دارای ویژگی های فراوانی بوده و اطلاعات مفیدی را در اختیار ما قرار می دهند.در ادامه به معرفی کلی بخش های سرچ کنسول می پردازیم.

Overview 

اولین صفحه ای که با ورود به سرچ کنسول با آن روبرو می شوید Overview می باشد. این صفحه اطلاعات کلی از سایر بخش ها را در اختیار شما قرار می دهد و در این بخش می توانید با اسکرول کردن به پایین دید جامعی نسبت به وضعیت کلی سایت خود داشته باشید.

URL Inspection

صفحه نیز مربوط به ایندکس صفحات وب سایت در گوگل می باشد. در این صفحه می توانید وضعیت ایندکس تمامی صفحات سایت خود را مشاهده کنید. همچنین می توانید برای صفحات جدید خود نیز در گوگل در خواست ایندکس دهید.

Indexing

این بخش نیز شامل سه زیر شاخه Pages ، Sitemaps و Removals می باشد.

صفحه Pages مربوط به اعلام وضعیت دقیق ایندکس صفحات و بخش های مختلف سایت می باشد. در این قسمت می توانید تمامی اطلاعات و درخواست ها مربوط به ایندکس ها را مشاهده کنید.

صفحه Sitemaps نیز مربوط به نقشه سایت شما می باشد که می توانید نقشه سایت خود را برای ایندکس بهتر صفحات و خزنده های گوگل وارد کرده و یا تغییر دهید.

در صفحه Removals نیز می توانید مطالب و یا صفحاتی را از روی گوگل پاک کنید.

Mobile Usability

این بخش نیز به سازگاری صفحات مختلف وب سایت شما با موبایل می پردازد و در این بخش می توانید وضعیت سازگاری تمامی صفحات خود را مشاهده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *