معمولا وب سایت‌های طراحی شده توسط کاربران ایرانی، به زبان فارسی ارائه می‌شوند و در دسترس مخاطبان فارسی زبان قرار می‌گیرند. یکی از موضوعاتی که می‌تواند برای این دسته از افراد مشکل ساز باشد، تسلط نداشتن به زبان انگلیسی است. دنیای اینترنت بر پایه زبان انگلیسی که به عنوان یک زبان رسمی شناخته می‌شود، پایه‌گذاری شده‌است. به همین دلیل جست‌و‌جو با نام دامنه فارسی می‌تواند برای مخاطبان فارسی زبان، کار را ساده‌تر کند. قابلیتی وجود دارد که می‌توان نام دامنه خود را به زبان فارسی نوشته و ثبت کرد تا به عنوان دامنه فارسی، مخاطبین آن را جست‌وجو کرده و به صورت فارسی نیز به آن دسترسی داشته باشند.

چرا دامنه فارسی؟

با ثبت دامنه فارسی، از این بابت آسوده خاطر هستید که مخاطبین این دامنه را به زبان فارسی جست‌وجو می‌کنند و به راحتی به آن دسترسی پیدا خواهند کرد. در این بخش قصد داریم، دامنه فارسی را برای شما شرح دهیم. پس تا انتها همراه ما باشید

قابلیت ثبت دامنه فارسی چه‌طور است؟

شاید این سوال را از خودتان بپرسید که ” آیا در انتخاب نام دامنه، فقط از حروف انگلیسی استفاده کنیم؟ “

پاسخ سوالتان را همین‌جا می‌توانید دریافت کنید. در ابتدا باید اطلاعاتی در‌باره IDN به‌دست آوریم. IDN مخفف عبارت Internationalized Domain Names می باشد و این امکان را می‌دهد تا در نوشتار نام، به‌جای حروف انگلیسی از برخی از حروف الفبای دیگر زبان‌ها استفاده کنید.

خبر خوب اینکه در استاندارد IDN ، در کنار زبان انگلیسی می‌توان از حروف الفبای زبان فارسی نیز در ثبت دامنه استفاده کرد؛ بنابراین استفاده از حروف فارسی برای نام‌گذاری نام دامنه فارسی و نه پسوند آن با تکیه بر IDN امکان‌پذیر است و مثلا می‌توان وب‌سایتی با دامنه فارسی به ‌صورت com.آسمان‌سرور ایجاد کرد.

مزایا و معایب دامنه فارسی چیست؟

مزایا

  1. آزادی انتخاب در نام دامنه: می‌دانیم که کاربران ایرانی زمان زیادی است که برای انتخاب نام دامنه خود از زبان انگلیسی استفاده می‌کنند. بنابراین ممکن است نام دامنه مدنظر شما را قبلا یک نفر خریداری کرده باشد و شما نتوانید دامنه دلخواهتان را تهیه کنید. اما نام‌های فارسی در دامنه فارسی کمتر از نام‌های انگلیسی برای نام‌گذاری وب‌سایت‌ها استفاده شده‌اند. در نتیجه احتمال آزاد بودن نام وب‌سایت مورد نظرتان به زبان فارسی، بسیار بیشتر از زبان انگلیسی است.
  2. تاثیر در برندسازی: مزایای دیگر در نام‌گذاری دامنه به زبان فارسی(دامنه فارسی)، تاثیر بیشتر این روش در برندینگ وب‌سایت است. مردم ایران بیشتر از زبان فارسی نسبت به زبان انگلیسی استفاده می‌کنند و سازگارترند. به همین دلیل وقتی دامنه فارسی ایجاد می‌کنید در ذهن مخاطب شما بهتر و عمیق‌تر جای می‌گیرد و دسترسی به آن راحت‌تر می‌شود.
  3. تاثیر در سئو: در نظر داشته باشید اگر نام دامنه فارسی انتخابی، همان کلمه کلیدی مدنظرتان باشد، در سئو وب‌سایتتان تاثیر مثبت خواهد داشت، در غیر این‌صورت تاثیرگذار نخواهد بود.

معایب

  1. دشواری در نوشتن نام وب‌سایت: از معایب بسیار مهم در نام دامنه فارسی، دشوار بودن نوشتن وب‌سایت در موتور جست‌وجو می‌باشد. به عنوان مثال فرض کنید شما می‌خواهید سایت آسمان سرور را در مرورگرتان وارد کنید؛ ابتدا باید عبارت “آسمان-سرور” را بنویسید. سپس زبان نوشتاری خود را از فارسی به انگلیسی تغییر دهید و در نهایت پسوند(.ir) را به زبان انگلیسی بنویسید. همانطور که گفته شد، انجام این کار نسبت به زمانی که نام و پسوند دامنه به زبان انگلیسی می‌باشد، دشوارتر است.
  2. محدودیت در انتخاب پسوند: استفاده از دامنه فارسی، در حال حاضر فقط برای پسوندهای .comو .netامکان پذیر می‌باشد و درحال حاضر امکان استفاده از پسوند .ir وجود ندارد؛ بنابراین در انتخاب پسوند دامین فارسی نیز محدودیت خواهید داشت.

چطور دامنه فارسی ثبت کنم؟

شما می توانید از طریق سایت های ارائه دهنده خدمات دامنه ، دامنه فارسی خود را مانند دامنه انگلیسی پس از اطمینان از آزاد بودن آن ثبت کنید. اما باید این نکته را در نظر داشت که ثبت دامین فارسی صرفا با قوانین و شرایط خاصی که در زیر گفته شده قابل ثبت هستند. پس حتما قبل از انتخاب دامنه به نکات زیر توجه فرمایید.

  • نام دامنه فارسی نباید با “-” شروع شود.
  • دامنه فارسی می بایست درنهایت بین 3 تا 30 کاراکتر باشد.
  • اعراب گذاری در دامنه فارسی مجاز نیست.
  • استفاده از اعداد در ابتدا یا انتهای نام دامنه مجاز نیست.

جمع‌بندی

در این مقاله، هرآنچه باید درباره دامین فارسی بدانید را توضیح دادیم. امروزه، استفاده از وب‌سایت هم برای کسب‌وکارها و هم برای پیشرفت و رشد برند شخصی آن‌قدر بین مردم محبوب شده است ، که نمی‌توان کسب‌وکاری را یافت که بدون استفاده از این تکنولوژی، بتواند رویه رشد خود را به‌درستی طی کند. برای طراحی و راه‌اندازی وب‌سایت، به دامنه نیاز دارید. دامنه از بخش‌های مهمی تشکیل شده است که یکی از آن‌ها، نام دامنه است. در گذشته، صرفاً استفاده از نام‌های انگلیسی برای دامنه وب‌سایت‌ها امکان پذیر بود. اما چند وقتی است که کاربران فارسی‌زبان نیز می‌توانند نام مدنظر خود برای دامنه را با استفاده از حروف فارسی به عنوان دامین فارسی انتخاب و بسازند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *