سئو چیست؟

سئو یا همان SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization به معنای بهینه سازی برای موتور های جستجو می باشد. در بیان ساده تر SEO در واقع مجموعه فعالیت ها ، سیاست ها و استراتژی هایی است که برای بهبود رتبه بندی در موتور های جستجو و افزایش بازدید برای سایت و یا صفحات خاصی از وبسایت در طولانی مدت انجام می شود.

سئو علمی است که با کسب آن می توان معیار های متفاوت موتور های جستجو برای رتبه بندی را درک کرد. سپس پارامتر های مهم برای نمایش بیشتر و بهتر صفحات در موتور های جستجو را شناخت. در نهایت نیز از طریق روش ها و سیاست هایی که برای سایت خود در نظر می گیریم به مرور مخاطبان بیشتری را به صفحات خود جذب کنیم.همچنین سعی کنیم برخی از صفحات ، کلمات کلیدی و یا کل وب سایت خود را هرچه بیشتر در معرض دید مخاطبان هدف ، افرادی که به مطالب ما نیاز دارند و یا افرادی که بازدهی بیشتری برای ما دارند قرار دهیم.

سئو چقدر برای سایت ما اهمیت دارد؟

امروزه در دنیای اینترنت ، کسب و کار ها و سایت های فراوان و ومتنوعی وجود دارد. به همین دلیل رقابتی شدید بین کسب و کار های مختلف برای افزایش فروش و بازدهی شکل می گیرد. یکی از مهم ترین معیار ها برای موفقیت در این رقابت، افزایش میزان بازدید و جذب مخاطبان روزافزون برای سایت و کسب و کار می باشد

هرچه سایت ها شناخته شده تر باشند و صفحات آن ها بازدید بیشتری داشته باشند ، باعث می شود افراد بیشتری به آن ها اعتماد کنند. در نتیجه فروش ، و بازدهی بهتری را نیز نسبت به رقبا کسب می کنند.

برای افزایش بازدید نیاز است تا صفحات وب سایت در موتور های جستجو در رتبه بالاتری نسبت به رقبا قرار بگیرند. چرا که اکثر مخاطبان در نمایش لیست سایت ها در موتور های جستجو صرفا به سراغ سه یا پنج نتیجه اول می روند و عملا از سایر وب سایت ها بازدید نمی کنند. پس بالا بودن سایت در رتبه بندی موتور های جستجو تاثیر مستقیمی در جذب مخاطب دارد.

اما چطور می توان وب سایت و صفحات آن را در نتایج موتور های جستجو مثل گوگل جزو چند رتبه اول قرار داد؟ این کار از طریق سئو قابل دستیابی است. همانطور که گفتیم افراد می توانند با SEO سایت ، صفحات و مطالب ، خود را در رتبه بندی های گوگل بالا ببرند. در نتیجه روز به روز به دلیل نمایش بیشتر به مخاطبان هدف ، بازدید بیشتری را نیز به وب سایت خود داشته باشند.

گوگل بر چه اساس رتبه بندی می کند؟

گوگل را می توان مهم ترین و پر استفاده ترین موتور جستجو دانست. به همین دلیل تمامی سایت ها تلاش می کنند تا با سئو ، سایت خود را در دل این موتور جستجو جا کرده و در رتبه بندی نتایج آن رتبه بهتری را کسب کنند.

اما گوگل چطور این رتبه بندی را برای سایت ها و مطالب مختلف انجام می دهد؟ گوگل دارای روش ها ، الگوریتم ها و سنجش های مختلفی است. طبق این الگوریتم ها و بر اساس موارد مختلف فنی ، ظاهری ، محتوا ، اعتماد سازی ، رضایت کاربران و غیره این رتبه بندی را انجام می دهد.

برای سئو سایت و کسب رتبه بهتر لازم است افراد ابتدا با این الگوریتم ها آشنا شوند. روند سئو و وضعیت سایت خود را متناسب با خواسته این الگوریتم ها تطبیق دهند. تا بتوانند جایگاه بهتری در صفحه سرچ گوگل کسب کنند.

البته این نکته نیز لازم به ذکر است که تمامی روش ها ، الگوریتم ها و میزان تاثیر گذاری هرکدام همواره توسط گوگل در حال تغییر است. به همین دلیل سئو سایت را فرآیندی دائمی و طولانی مدت می دانند. افراد می بایست همواره مراقب آن بوده و دائما در حال بهبود و تغییر وضعیت سایت خود باشند.

سئو چند نوع است و چطور باید سایت خود را سئو کنیم؟

برای سئو کردن سایت می بایست ابتدا اصول اولیه آن را یاد بگیریم. برای درک بهتر سئو را می توان به چند دسته کلی سئو داخلی (On-page) ، خارجی (Off-page) و تکنیکال (Technical) تقسیم بندی کرد.

SEO داخلی (On-page SEO)

به تمام فعالیت ها و مواردی که برای بهبود عملکرد درون سایت اتفاق می افتد سئو داخلی می گویند. این موارد می تواند شامل بهبود مطالب و محتوا ، بالا بردن سرعت سایت ، بهبود وظعیت ظاهری و رابط کاربری ، تغییر و بهبود عکس و ویدئو ها و غیره باشد. سئو داخلی یکی از موثر ترین و مهم ترین روش های سئو است. چرا که دسترسی و قدرت تغییر زیادی داریم که از طریق آن می توانیم نتایج بهتری را دریافت کنیم.

SEO خارجی (Off-page SEO)

سئو خارجی همانطور که از اسمش پیداست شامل تمام فعالیت هایی است که در خارج از وب سایت و با هدف بالا بردن رتبه بندی سایت و افزایش مخاطب انجام می شود. از معمول ترین بخش های سئو خارجی می توان به فعالیت جهت افزایش بک لینک سایر سایت ها به وب سایت خودمان اشاره کرد.

SEO تکنیکال (Technical SEO)

سئو تکنیکال در اصل زیر شاخه سئو داخلی است. به فعالیت های فنی که مربوط به زیر ساخت سایت و کد نویسی می باشد سئو تکنیال می گویند. این بخش می تواند شامل فعالیت هایی نظیر بهینه سازی کد ها ، سازگاری سایت با انواع پلتفرم ها ، سازگاری با سنجش های فنی گوگل نظیر ایندکس و خزنده های گوگل باشد.

سئو کلاه سفید و کلاه سیاه چیست؟

این اصطلاحات برای دو نوع سئو قانونی و برنامه ریزی شده و سئو های مخرب و دور زدن موتور های جستجو استفاده می شود.

سئو کلاه سفید تمامی فعالیت های قانونی ، طبق اصول و منطقی است که افراد برای سئو سایت خود و بهبود عملکرد آن استفاده می کنند. در حالی که سئو کلاه سیاه تمامی روش های نادرست ، کلک زدن و گول زدن موتور های جستجو خصوصا گوگل برای سریع تر به نتیجه رسیدن است. سئو کلاه سیاه ممکن است در ظاهر نسبت به کلاه سفید بازدهی زمانی بهتر و بیشتری داشته باشد. اما چون افراد در سئو کلاه سیاه عملا با فعالیت هایی نظیر خرید بازدید های ماهانه ، یا خرید بک لینک سعی در خوب جلوه دادن غیر اصولی سایت دارند ، گوگل نیز در جواب جریمه های سنگینی را برای این دسته سایت ها در نظر می گیرد. از افت شدید و یکباره رتبه سایت تا حذف کامل محتوا از جمله این جریمه هاست.

بهتر است همواره سئو خود را در غالب سئو کلاه سفید و در چارچوب مقررات انجام دهید. درست است که این روش نیاز به صبر و تلاش بیشتری دارد اما مطمعا باشید نتیجه آن خوشایند تر و پایدار تر خواهد بود.

سخن آخر

لازم به ذکر است موارد که بیان شد تمامی آنچه که نیاز است برای سئو سایت خود بدانید را در بر نمی گیرد. هدف این مطلب آشنایی کلی شما با SEO و نحوه عملکرد آن می باشد. پس نیاز است تا آن را به صورت یک علم و حرفه فرا بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *