یکی از مهم ترین راه ها برای بهتر شدن عملکرد سایت وردپرسی ، افزایش بازدید و نمایش بیشتر در موتور جستجو ، افزایش سرعت سایت است. در این بخش قصد داریم تا چند روش موثر و در عین حال ساده را برای افزایش سرعت سایت وردپرسی بررسی کنیم.

چرا افزایش سرعت سایت لازم است

تمامی سایت ها نیاز دارند تا همواره راه هایی را بالا بردن رضایت کاربر و بهتر دیده شدن در موتور های جستجو انجام دهند. یکی از موثر ترین راهکار ها برای این هدف بالا بردن سرعت سایت می باش..

هرچه سرعت سایت وردپرسی شما بیشتر باشد. کاربران بهتر و راحت تر می توانند از سایت شما بازدید کرده و مدت بیشتری را در صفحات شما می گذرانند. چرا که سایت هایی با سرعت پایین و عملکرد ضعیف در نمایش صفحات مختلف باعث ناراحتی و عدم رضایت کاربران می شود. این روند در اغلب مواقع باعث بسته شدن صفحه سایت توسط کاربران می شود.

از طرفی برای موتور های جستجو خصوصا گوگل ، سرعت بالای سایت ها ملاک مهمی در امتیاز دهی و نمایش در صفحات بالاتر می باشد. در صورتی که سایت وردپرسی شما از سرعت قابل قبولی برخوردار نباشد به مراتب کار سخت تری برای بالا رفتن در جایگاه سرچ کاربران نسبت به سایر رقبا خواهید داشت.

در ادامه این بخش به بررسی مهم ترین دلایل افت سرعت سایت های وردپرسی و ارائه راهکار هایی برای افزایش سرعت سایت ها خواهیم پرداخت.

سرعت سایت وردپرسی من چقدر است

در اولین قدم نیاز است تا شما بتوانید از وضعیت فعلی سرعت سایت خود با خبر شوید تا در مراحل بعدی با انجام روش های مختلف ، تاثیر آن ها را در بالا رفتن سرعت سایت خود ببینید. همچنین بتوانید با نظارت در طولانی مدت همواره سرعت سایت خود را بالا نگه دارید.

ابزار ها ، سایت ها و افزونه های متفاوت و فراوانی برای بررسی سرعت سایت ورد پرسی و تحلیل دلا.یل افت سرعت وجود دارد. هرکدام با بررسی پارامتر های مختلف اقدام به تحلیل تمامی بخش سایت شما خواهند کرد

 از مهم ترین و معروف ترین این ابزار ها می توان به سایت هایی نظیر Website Grader و isitwp اشاره کرد. این سایت ها می توانند تحلیل دقیق وخوبی از وضعیت فعلی سایت ورد پرسی شما را به همراه راهکار هایی به شما ارائه دهند.

نکاتی برای افزایش سرعت سایت

در این قسمت راه های متنوعی در اختیار شما قرار خواهد گرفت که با انجام درست هرکدام قادر خواهید بود مرحله به مرحله سرعت سایت خود را بالا ببرید.

هاست قدرتمند و سریع استفاده کنید

یکی از مهم ترین و پایه ای ترین راهکار ها برای بالا بردن سرعت سایت استفاده از هاست با قدرت و سرعت بالا است. درواقع تمامی بخش های سایت شما بر روی هاستی که انتخاب کرده اید بنا خواهد شد. و در صورت مناسب نبودن و ضعیف بودن هاست ، سایت شما از سرعت خوبی برخوردار نخواهد بود.به همین دلیل سایر راهکار هایی که در ادامه ارائه خواهد شد نیز کمک چندانی به سرعت سایت وردپرسی شما نخواد کرد.

پس لازم است در ابتدا ارائه دهنده هاست ، نوع ، سرعت و قدرت هاست خود را با دقت هرچه تمام تر و متناسب با نیاز خود انتخاب کنید، تا در آینده با مشکلات افت سرعت سایت مواجه نشوید.

عکس های خود را قبل بهینه سازی کنید

یکی از مشکلات و دلایل کاهش سرعت سایت عکس هایی با حجم زیاد و ابعاد و نامتناسب با سایت است. که باعث کند شدن سایت می شود. لازم است تا حتما حجم عکس ها تا حد ممکن بهینه سازی شده و ابعاد آن ها نیز متناسب با محل قرار گیری آن در سایت تنظیم شود. با این روش می توانید عکس های خود را با کیفیک بالا و حجم پایین روی سایت قرار دهید.

از افزونه های کش استفاده کنید

از موثر ترین راه ها برای افزایش سرعت سایت وردپرسی ، کش کردن محتوای سایت می باشد. این روش برای تمامی کاربران به خصوص کاربرانی که چندین بار به سایت شما سر میزنند مفید خواهد بود. با این روش محتوای سایت در حافظه موقت ذخیره می شود. با هربار ورود کاربر به صفحات سایت که قبلا بازدید داشته است نیاز به اطلاعات کمتری است. که از سرور اصلی انتقال یابد و باعث افزایش سرعت لود بخش های مختلف سایت شما برای کاربران خواهد شد.

برای این کار می توانید از افزونه هایی نظیر WP Rocket, W3 Total Cache, WP Super Cache استفاده کنید.

همواره تمامی بخش ها را به روز رسانی  کنید

سایت های وردپرسی متشکل از بخش ها و ابزارهای مختلفی است. هرکدام توسط شرکت ها و افراد ارائه دهنده در حال توسعه و بروز رسانی می باشند. این بروز رسانی ها در راستا بهبود عملکرد و بالابردن راندمان هر بخش انجام می شود. از این رو لازم است تا شما برای بالا بردن سرعت سایت خود و بهبود عملکرد بخش های مختلف ،  تمامی بخش ها نظیر تم ها و افزونه ها را در بروز ترین و پایدار ترین ورژن ها نگه دارید.

همچنین لازم به ذکر است علاوه بر بروزرسانی بخش های مختلف نیاز است تا تمامی بخش ها را در بازدید های دوره ای چک کرده و از عملکرد صحیح هر بخش اطمینان حاصل کنید. تا سایت شما سرعت و عملکرد مناسبی را داشته باشد.

از قالب های ساده استفاده کنید

زیبایی سایت های ورد پرسی یکی از مهم ترین پارامتر ها برای جذب کاربر می باشد. اما باید این نکته را هم در نظر گرفت که سایت هایی با تم های شلوغ ، افکت های زیاد و عکس های با کیفیت بالا باعث افزایش پردازش سایت ، کاهش سرعت سایت و افزایش هزینه های جانبی سایت شما خواهند شد.

از این رو توصیه می شود تا ظاهر سایت و تم های مورد استفاده را تا حد ممکن ساده در نظر بگیرید. همچنین افکت های مختلف و جلوه های بصری سایت را با فکر و در نظر گرفتن تمام جوانب در بهینه ترین حالت ممکن استفاده کنید.

از Lazy Loading استفاده کنید 

هربار که کاربری برای بازدید وارد یکی از صفحات سایت شما می شود. می بایست صبر کند تا ابتدا تمام بخش های مختلف صفحه به صورت کامل لود شود تا بتواند آن صفحه را ببیند. این کار باعث کاهش سرعت لود صفحه می شود و از دید کاربر خوشایند نیست. یکی از روش هایی که با آن می توان این مشکل را رفع کرد استفاده از قابلیت Lazy Loading می باشد.

 این قابلیت صرفا بخش هایی از صفحه که در دید کاربر هستند را لود می کند و صرفا زمانی که کاربر برای دیدن مطالب بیشتر در صفحه اسکرول کند سایر بخش ها لود خواهند شد. این قابلیت باعث افزایش سرعت لود سایت شما خواهد شد.

افزونه های ناکارآمد را حذف کنید

افزونه ها در سایت های ورد پرسی یک از بهترین و کارآمد ترین بخش ها می باشند که می توانند کار های ما را ساده تر ، سریع تر و بهتر انجام دهند و به بهبود عملکرد سایت بسیار کمک کنند. اما همین افزونه ها نیز می توانند برای ما مشکلاتی را ایجاد کنند. به این صورت که با گذشت زمان و نصب افزونه های متفاوت سرعت سایت به مرور کاهش می یابد و تعداد افزونه هایی که جایگزین شده اند یا دیگر برای ما استفاده ای ندارند بیشتر می شوند. در نهایت به دلیل حجم اشغال شده و بار تحمیل شده بالای آن ها باعث کاهش سرعت و عملکرد وبسایت ما خواهند شد.

پس بهتر است همیشه به این نکته توجه کنیم که افزونه های نا کار آمد را حذف کرده و با افزونه های بهتر جایگزین کنیم و از نصب تعداد زیادی افزونه که کار های مشابهی را برای ما انجام می دهند پرهیز کنیم.

صفحات طولانی را چند قسمتی کرده یا جدا کنید

پست ها و مطالب موجود در هر صفحه سایت متفاوت بوده و ممکن است برخی صفحات دارای مطالبی کوتا و برخی دارای مطالب طولانی باشند. برخی موضوعات نیازمند تاکید و توضیح بیشتر بوده به همین دلیل نیز نیازمند مطالبی طولانی تر و با توضیحات بیشتر هستند . اما مطالب طولانی دارای عکس ها و بخش های بیشتری بوده و زمان لود بیشتری نیاز دارند. به همین دلیل توصیه می شود اگر برخی صفحات سایت وردپرسی شما دارای مطالب طولانی است برای افزایش سرعت ، آن را به چند قسمت تقسیم کرده و در چند پست جداگانه ارائه دهید.

فایل ها و کد های css و js خود را بهینه کرده و فشرده کنید

فایل ها و کد های css و js در بخش های مختلف سایت وردپرسی شما کاربرد دارند. اما حجم بالای این کد ها و بهینه نبودن آن ها باعث کاهش سرعت سایت شما خواهد شد. بهتر است این فایل ها را تا حد امکان کاهش دهید ، بهینه سازی کنید و در نهایت با الگوریتم هایی نظیر Gzip فایل های مهم css ، js و html را فشرده سازی کنید. با این کار می توانید تاثیر آن بر افزایش سرعت را به وضوح ببینید.

برای افزایش سرعت سایت از CDN استفاده کنید

یکی از دلایل کاهش سرعت برای کاربران مختلف فاصله جغرافیایی زیاد با محل سرور اصلی وبسایت ما می باشد. چراکه درخواست کاربران برای نمایش سایت می بایست به سرور اصلی ارسال شود و از آنجا دوباره به کاربر بازگردد. این کار نیازمند صرف زمان نصبتا بالایی می باشد و باعث کاهش سرعت سایت وردپرسی ما می شود.

برای رفع این مشکل ما از CDN استفاده می کنیم. CDN مخفف Content Delivery Network به معنی شبکه تحویل محتوا می باشد. CDN باعث افزایش سرعت وبسایت ما خواهد شد. به این صورت که با ذخیره سازی اطلاعات سایت شما در صورت درخواست کاربر اطلاعات را به جای سرور اصلی از نزدیک ترین سرور به کاربر برای او ارسال خواهد کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *