دامنه چیست؟

منظور از دامنه یا دامین (به انگلیسی domain)، همان آدرس اینترنتی است. همان آدرس‌هایی که برای پیدا کردن یک سایت در قسمت  نوار مرورگرتان (URL) وارد می‌کنید. برای مثال، آدرس اینترنتی سایت گوگل، www.google.com است و آدرس اینترنتی سایت ما هم www.asemanserver.ir می‌باشد. اگر شما بخواهید مستقیماً به یک وب سایت وارد شوید، دامین یا آدرس اینترنتی آن وب‌سایت را در نوار بالای مرورگر خود وارد می‌کنید.

حال که فهمیدیم دامنه چیست، چند نکته لازم به ذکر است:

  • دامنه منحصر به فرد و اختصاصی است.
  • نام دامنه خود را قبل از خرید باید به درستی برای کسب و کار خود انتخاب کنید.
  • دامنه ها، حد اقل به صورت سالیانه خریداری و تمدید می‌شوند.
  • برای ساخت و طراحی سایت به هاست هم نیاز دارید.

دامنه شامل دو قسمت است:

نام دامنه: این نامی است که شما برای وب‎سایت خود انتخاب می‌کنید. برای انتخاب اسم، شما هیچ محدودیتی ندارید. تنها نکته این است که اسم شما باید سرهم و بدون فاصله باشد. البته شما می‌توانید کلمات را با خط‌تیره (-) از هم جدا کنید.

پسوند: در اینترنت پسوندهای بسیار متنوعی برای ثبت دامنه وجود دارند. هر کدام از این پسوندها، مفهوم و منظور خاصی دارند. مثلا، پسوند ir به معنی آن است که سایت شما ایرانی است. پسوند com (مخفف: commerce) است و به معنای سایت تجاری است. سایر پسوندها نیز هر کدام معنایی برای خود دارند.

URL چیست و چه تفاوتی با دامنه دارد؟

از URL برای اشاره به آدرس یک وب سایت استفاده می‌شود.

اکنون این سوال برایتان پیش آمده است که Domain با URL چه تفاوتی دارد؟
دامنه یا دامین در واقع آدرس صفحه اصلی وب سایت شما هستند و هیچ کاراکتر و حروف و علامت اضافی در انتهای پسوند آن قرار نمی گیرد. اما URL به تمام مشتقات یک نام دامنه گفته می شود.

به عنوان مثال http://www.asemanserver.ir نام دامنه وب سایت پرتال است وبقیۀ صفحات سایت ما دارای آدرس URL ای مانند http://www.asemanserver.ir/portal  یا http://www.asemanserver.ir/Links هستند که شما را مستقیماً به محل مورد نظر مثلا ورود به حساب کاربری هدایت می کند. در نهایت باید بدانید که هر صفحه اینترنتی دارای یک آدرس است. صفحه اصلی (home) یک وب‌سایت، فقط خود دامنه است و صفحات دیگر آن، هر کدام دارای یک URL خاص هستند.

هاست و دامنه چه تفاوتی دارند؟

همانطور که گفتیم دامنه آدرس سایت شما است. در حالی که هاست یا به اصطلاح میزبانی وب محل ذخیره سازی فایل های وب‌سایت شما بوده و کاربران با هربار ورود به سایت ، اطلاعات را از طریق هاست وب‌سایت شما دریافت می کنند.

شما برای ایجاد یک سایت علاوه به دامنه نیاز به یک هاست نیز دارید. هاست کامپیوتر قدرتمندی است که شما وبسایت خود را بر روی آن بنا خواهید کرد. شرکت های مختلفی ارائه خدمات هاستینگ و یا به عبارت ساده تر اجاره هاست را انجام می دهند. شما می توانید دامنه و هاست خود را از یک شرکت و یا شرکت های مختلف تهیه کنید.

چگونه باید ثبت دامنه را انجام دهید؟

ما قبلاً توضیح دادیم که هر آدرس اینترنتی یا همان دامین، متعلق به یک نفر است. بنابراین قبل از ثبت، شما باید دامنه مد نظر خود را بررسی کنید تا از آزاد بودن آن مطمئن شوید و سپس اقدام به ثبت و خرید دامنه نمایید.

پس از اطمینان از آزاد بودن دامنه، تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن را از طریق یکی از شرکت‌های ارائه‌دهندۀ خدمات ثبت و تمدید دامنه خریداری کنید. همچنین دامنه‌ یا دامین‌ها به دو نوع دامین خارجی مثل com. و دامنه‌های داخلی مثل ir. تقسیم می‌شود. برای ثبت دامنه com. می بایست به شرکت های ارائه دهنده و برای ثبت .ir به سایت ایرنیک مراجعه کنید.

فقط توجه داشته باشید که اگر قصد ثبت دامنه ir را دارید، نیاز به ارائه مدارک شناسایی خواهید داشت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *