Internal Links لینک های داخلی

تاثیر لینک های داخلی در سئو سایت

هر کسب و کاری نیاز دارد که سایتش برای هر کلمه کلیدی مربوط به زمینه کاری‌اش رتبه‌ی اول را داشته باشد. استفاده درست و اصولی از از لینک های داخلی برای سئو یکی از ساده ترین راه های کسب رتبه‌ی اول و ماندن در این جایگاه را نیز برای شما فراهم می‌کند.

لینک یا همان پیوند های داخلی برای سئو، بسیار مهم است. زیرا تجربه کاربر را بهبود می‌بخشد و به کاربر این درک را می‌دهد که چرا در سایت شما هستند.

اکنون میخواهیم در مورد پیوند های داخلی و بهترین روش های پیاده سازی آن بپردازیم.

لینک داخلی چیست؟

تاثیر لینک های داخلی در سئو سایت

زمانی که پیوندی از یک صفحه در یک وب سایت به صفحه دیگر در همان وب سایت ایجاد شود را لینک داخلی نیز میگویند. زیرا همه‌ی آنها دارای دامنه‌ی یکسانی دارند. لینک های داخلی با لینک های خارجی کاملا متفاوت هستند و به سایت های دیگر با دامنه های متفاوت و مجزا متصل می‌شوند.

راه های مختلفی برای تجزیه و تحلیل لینک های داخلی وجود دارد که ما در اینجا بر اساس مکان کلی قرار گیری لینک های داخلی و هدف آنها ار قرار گرفتن در آنجا را تعریف می‌کنیم که به 4 دسته تقسیم بندی می‌شوند:

1. لینک های ناوبری (Navigational Links)

Navigation Links پیوند های ناوبری

این لینک ها معمولا در بالای یک صفحه وب سایت دیده می‌شود و ساختار اصلی یک وب سایت را نشان می‌دهد. این لینک ها در همه‌ی بخش های سایت وجود دارند و هدف آن ایجاد دسترسی آسان کاربران به قسمت های مختلف نیز می‌باشد. به احتمال زیاد، پیوندهای ناوبری به صفحاتی خواهید داشت که محصولات، خدمات، اطلاعات تماس و سایر اطلاعات استانداردی را که یک بازدیدکننده انتظار دارد نشان می دهد.

2. لینک های فوتر یا پاورقی (Footer Links)

Footer Links فوتر

این لینک ها هدفی مشابه پیوند های ناوبری را دارند. در بسیاری از مواقع، شما شاهد یک ارتباط قوی بین لینک های موجود در درجه بندی یک وب سایت و لینک های موجود در فوتر پیدا خواهید کرد. پیوند های فوتر معمولا داراری اطلاعاتی مانند کپی رایت، پیوندهای حریم خصوصی، اعتبارات، لینک شبکه‌های اجتماعی و غیره است.

از آنجایی که فوتر در همه صفحات سایت ثابت است، باید به مواردی که در آن قرار می‌گیرد توجه کرد. در فوتر باید مواردی قرار داده شود که مربوط به سایت است و مختص بخش خاصی نیست.

3. لینک های سایدبار یا نوار کناری (Sidebar Links)

Sidebar Links سایدبار

حتما تا به الان شما در هنگام بازدید از وب سایت های مختلف، ستون هایی که در سمت راست و یا چپ قرار دارند را دیده‌اید. به این ستون ها سایدبار (Sidebar)  نیز می‌گویند. سایدبار به صورت ثابت در صفحات سایت نمایش داده می‌شود.

پیوند های نوار کناری، کاربران را به قسمت هایی از یک وب سایت راهنمایی می‌کند که مکمل چیزی است که آنها مشاهده می‌کنند. مانند محصولاتی مرتبط با آنچه که بازدیدکننده در حال مشاهده‌ی آنها می‌باشد. پیوند های نوار کناری برای وب سایت هایی محتوای زیادی در آنها وجود دارد، مانند سایت های خبری، بسیار رایج نیز می‌باشد.

این پیوند ها از نظر سئو، دنبال کننده‌ی مستقیم کمتری دارند و بیشتر بر محتوایی متمرکز هستند که ممکن است برای همان کاربر کمک کننده باشد.

4. لینک های متنی (Contextual Links)

Contextual Links پیوند متنی

لینک های درون متنی به پیوند هایی می‌گویند که درون متن و محتوای یک وب سایت دیده می‌شود.
این پیوند ها خودشان نیز به عنوان یک مرجع برای سایر محتوای مرتبط در سراسر وب عمل می‌کنند. پیوند های متنی به صورت های مختلفی از جمله « اینجا کلیک کنید » یا « بیشتر بخوانید » نیز نشان داده شوند. در مجموع می‌توان گفت که هر پیوندی که کاربر را از یک صفحه به صفحه‌ای دیگر در همان وب سایت هدایت کند را یک پیوند داخلی نیز می‌گویند. ایجاد و مدیریت لینک‌های داخلی معمولاً بسیار ساده‌تر از بک لینک‌های خارجی است. بک لینک خارجی زمانی ایجاد می‌شوند که وب‌سایت دیگری از دامنه خود به وب سایت  دیگری پیوند می‌دهد.
ایجاد پیوند داخلی کار بسیار ساده‌ای نیز می‌باشد. ولی ممکن است همین سادگی باعث نادیده گرفته شدن آن شود. ولی به خاطر داشته باشید که یک استراتژی پیوند داخلی قوی می تواند تأثیر زیادی بر رتبه بندی و عملکرد سایت شما در جستجوی ارگانیک داشته باشد.
اگر شما وب سایتی دارید که به خوبی کار می‌کند، اما ترافیک محتوایی را که ایجاد می‌کنید را دریافت نمی‌کنید، ممکن است که هنوز گوگل وبلاگ شما را ایندکس نکرده باشد که پیوند های داخلی ممکن است تا حدی بتواند این مشکل را برطرف کند.

لینک های داخلی چگونه با سئو کمک کی‌کنند؟

How do internal links help with SEO لینک های داخلی چگونه با سئو کمک کی‌کنند؟

پیوند های داخلی نه تنها می‌تواند به یک تجربه‌ی کاربری خوب و مثبت کمک کند، بلکه گوگل می‌تواند محتوای یک سایت را با لینک های داخلی منظم و واضح درک کند.
از بزرگترین تاثیرات ایجاد پیوند های داخلی این است که وقتی گوگل درک بیشتری از ارتباط محتوای سایت شما داشته باشد، می تواند محتوای شما را رتبه بندی کند. همچنین بعید نیست که کنسول جستجوی گوگل گزارشی به طور خاص به پیوندهای داخلی سایت شما اختصاص بدهد.

ایجاد چند لینک داخلی در یک صفحه خوب است؟

Is it good to create multiple internal links on one page ایجاد چند لینک داخلی در یک صفحه خوب است؟

اگر میخواهید بدانید که چه تعداد لینک داخلی متنی را باید در یک صفحه قرار دهید تا به سایر صفحات دارای اولویت بیشتر در سایتتان کمک کند با ما همراه باشید.
تأثیر پیوندها در سئو بسته به تعدادی از عوامل دیگر می‌تواند متفاوت باشد، اما علاوه بر که ما بر روی پیوندهای داخلی تمرکز کرده‌ایم، بیایید در مورد بهترین روش‌هایی صحبت کنیم تا ترافیک شما همانطور که انتظار می‌رود در سراسر سایت پخش شود.
طبق تجربه و تحلیل و نظریات جامعه سئو کارها، هر بخش طولانی از محتوا و همه صفحات مهم باید حدود 3-4 پیوند داخلی داشته باشد که به صفحات دیگر اشاره می کند، یا ایجاد یک پیوند اضافی در هر 300 کلمه , و یا بیشتر. برخی دیگر از سئو کار ها هم معتقدند که که باید بسته به نوع و موضوع محتوایتان، لینک های بیشتری اضافه کنید و یا از لینک های کمتری استفاده کنید.

شما در هنگام ایجاد لینک های داخلی در وب سایت خود این سوال را از خود بپرسید که آیا قرار دادن این این پیوند باعث بهبود تجربه کاربران می‌شود یا خیر؟ اگر مفید است آنرا انجام دهید ولی اگر احساس می‌کنید که مفید نیست لینک را ایجاد نکنید که بازخورد منفی برای سایتتان نداشته باشد.

اگر به نظرتان می‌رسد که لینک های داخلی زیادی ایجاد کرده‌اید و همگی مهم هستند ولی صفحه را شلوغ کرده‌اند، آن لینک یا لینک هایی که باز هم از اهمیت بیشتری برخوردار هستند را به نحوی از دیگر لینک ها متمایز کنید. به عنوان مثال رنگشان را تغییر دهید.

سلسله مراتب پیوند داخلی سئو

SEO Internal Link Hierarchy سلسله مراتب پیوند داخلی سئو

سلسله مراتب یک وب سایت مهم است زیرا به کاربر اجازه می دهد که بفهمد در کدام قسمت از سایت شما قرار دارد. اکثر وب سایت ها تک صفحه ای نیستند و بنابراین به نوعی ساختار دایرکتوری مانند، برای محتوای خود نیاز دارند. اطلاعات زمانی که در گروه‌هایی از صفحات مشابه دسته‌بندی می‌شوند، بهتر درک می‌شوند.

اگر وب سایتتان از یک دسته بندی منطقی برخوردار نباشد، ممکن است که خزنده های گوگل نتوانند به درستی تمام صفحات وب سایت شما را کشف و فهرست کنند. علاوه بر این این احتمال وجود دارد که کاربران نتوانند به راحتی در سایت شما بگردنند و این باعث می‌شود که به سرعت از سایتتان خارج شوند و باعث افزایش نرخ پرش نیز می‌شود.

وب سایت خود را مانند یک کتابخانه در نظر بگیرید که در آن هر صفحه وب یک کتاب در یک قفسه است و صفحه‌ی اصلی نیز، ورودی این کتابخانه است. در این کتابخانه پیوند های داخلی همان راهرو های کتابخانه هستند که بخش ها و طبقات مختلف را به هم متصل می‌کنند.

شما زمانی که این کتابخانه را به خوبی و به درستی سازماندهی کرده باشید، خیالتان از بابت دسترسی همه کاربران به همه‌ کتاب ها راحت است. همچنین گفتنی است که اگر راهرو های کافی(لینک های داخلی) برای کتابخانه‌ (وب سایت) خود طراحی نکرده باشید و یا طراحی کرده‌اید ولی دسترسی به آنها طول بکشد و زمان‌بر باشد و کاربران و خزنده های گوگل به سختی بتوانند آنها را پیدا کنند، این باعث بازخورد منفی در وب سایت شما و همچنین تجربه کاربری ناخوشایند برای کاربرانتان می‌شود و در نتیجه باعث آسیب به رتبه سایت شما در نتایج جست و جوی گوگل می‌زند.

(اطلاعات بیشتر درباره‌ی بهبود رتبه سایت در نتایج جست و جوی گوگل)

سخن پایانی

پیج رنک(PageRank) گوگل، یکی از الگوریتم های گوگل برای اندازه گیری میزان اهمیت یک صفحه در مقایسه با دیگر صفحات موجود در لیست موتور های جست و جو می‌باشد،
اگرچه پیج رنک اغلب نمی‌تواند به طور کامل رتبه بندی کلمات کلیدی یک وب سایت را توضیح دهد، ولی می‌تواند به خوبی نشان دهد که یک وب سایت دارای  پتانسیل رتبه بندی هست یا خیر. از آنجایی که الگوریتم اصلی PageRank تا حد زیادی توسط گوگل برای عموم منتشر شد، می توان یک تقریب عددی برای پتانسیل هر دامنه و صفحه برای نمایش در نتایج جستجو تعیین کرد.

لینک های داخلی وب سایت شما و انکر تکست (Anchor Text) برای بهینه سازی موتور جستجو (SEO) ضروری هستند. اللخصوص زمانی که سایت شما به تازگی ایجاد شده باشد و در حال توسعه باشد. این پیوند ها برای درک گوگل از محتوای وب سایت شما بسیار مهم است. به طوری که حتی در گوگل سرچ کنسول هم ابزاری وجود دارد که پیوند های داخلی سایتتان را تجزیه و تحلیل می‌کند تا به شما نشان دهد که کدام یک از صفحاتتان دارای لینک های داخلی کافی می‌باشد و کدام یک به لینک های بیشتری برای بهبود رتبه‌تان نیاز دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *