مهم‌ترین موضوع برای طراحی وب‌سایت، تعیین نام دامنه می‌باشد. بنابراین جست‌وجو و بررسی دامنه یکی از گام های اصلی در راه‌اندازی وب‌سایت‌ها می‌باشد. یافتن دامنه آزاد در وب ملی و همچنین دامنه‌های مشهور مانند com. و ir. کاری دشوار و سخت شده‌است. همچنین انتخابی درست برای نام دامنه، خرید و ثبت آن نیز اهمیت دارد. چون زمانی که شما یک دامنه را خریداری می‌کنید، امکان تغییر آن را ندارید و قابل تعویض نمی‌باشد. بنابراین زمانی یک وب‌سایت به مرحله رشد می‌رسد هزینه زیادی در بردارد و باید انتخاب دامنه با دقت زیاد انجام شود. به همین دلیل انتخاب درست دامنه، یک امر مهم و یک تخصص به شمار می‌آید.

در این بخش، نحوه جست‌وجو دامنه و بررسی آزاد بودن آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم و به شما کمک می‌کنیم تا دامنه درستی را برای سایت خود به راحتی انتخاب کنید.

چطور دامنه مورد نظرم را جستجو کنم

همانطور که گفته شد قبل از خرید دامنه انتخابی می بایست آن دامنه را جستجو کنید تا در ثبت افراد یا شرکت های دیگر نباشد. بدین منظور سایت های ارائه دهنده خدمات ثبت دامنه قبل از خرید به شما این امکان را می دهند تا دامنه مورد نظر خود را جستجو کنید و در صورتی که این دامنه آزاد باشد امکان خرید را به شما می دهد.

برای این کار کافیست تا وراد صفحه اصلی سایت شده ، دامنه خود را وارد کنید تا ما به شما بگوییم که دامنه مورد نظر آزاد است یا خیر. پس از اطلاع از آزاد بودن دامنه نیز می توانید از بالای صفحه وارد بخش “دامنه” شده و دامنه مورد نظر خود را خریداری کنید.

نکاتی در مورد جست‌وجوی دامنه

چند موضوع مهم و ضروری را در مورد دامنه و ثبت آن، در ادامه برای شما توضیح می‌دهیم تا جست‌وجوی دامنه را راحت‌تر انجام دهید:

  • خرید دامنه برای مدت زمان مشخص است و باید در زمان اتمام دوره نسبت به تمدید آن اقدام کنید. هر دامنه متناسب با نوع دامین و قیمت دلار هزینه خود را دارد.
  • دامنه ها قابلیت انتقال مالکیت به اشخاص غیر دارند. بنابراین این امر، زمانی که در جست‌وجوی دامنه به در بسته می‌خورید، می‌تواند گره‌گشا شما باشد.
  • هر پسوند دامنه متفاوت است و عملکرد خاص خود را دارد. به عنوان مثال پسوند .ir برای سازمان‌های داخلی و غیر دولتی و دامنه های با پسوند .com برای وب‌‌سایت‌های تجاری می‌باشد.
  • هر دامنه منحصر به فرد است ولی می‌توانید همان دامنه را با پسوند های مختلف خریداری کنید.
  • برای ثبت دامنه با پسوند .irمحدودیت وجود دارد و باید دقت کنید که استفاده بعضی عبارات و واژه‌ها نیاز به مجوز وجود دارد.

باید به نکات بالا توجه شود زیرا که درک درستی از جستجوی دامنه و ثبت آن را در پی دارد.

جمع‌بندی

قبل از خرید دامنه یکی اقداماتی که باید صورت بگیرد، جستجوی دامنه می‌باشد. زمانی که دامنه آزاد باشد می‌توان آن را ثبت کرد. در این مطلب سعی شد به‌طور کامل به جست‌وجوی دامنه و مفهوم آزاد بودن آن و همچنین نحوه ثبت دامنه داخلی و بین‌المللی، توضیح داده شود و در مورد نکات تکمیلی در رابطه با دامنه صحبت شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *