VOIP

Voice Over IP (VoIP) چیست؟

 

VoIP مخفف عبارت (Voice Over IP) است و به معنای صدای روی پروتکل اینترنت می‌باشد.

VoIP یا ویپ در واقع یک فناوری است که به شما این امکان را می‌دهد که به جای استفاده از خط تلفن آنالوگ (معمولی) ، از طریق یک اتصال مبتنی بر اینترنت نیز تماس صوتی برقرار کنید.

این فناوری در سال 1995 توسعه یافت و به راه حلی برای کسب و کارهای بیشتر و بیشتر در هنگام ارتقاء سیستم تلفن خود تبدیل شده است.

VoIP با عناوینی چون تلفن اینترنتی، تلفن IP، تلفن پهن‌باند، تلفن تحت شبکه صدا روی پهن‌باند و صدای پهن‌باند نیز شناخته‌می‌شود.

VoIP را می توان در دستگاه های مختلف از جمله رایانه، تلفن های هوشمند و تلفن های VoIP استفاده کرد و نه تنها از تماس های صوتی، بلکه از تماس های ویدیویی، انتقال فایل و غیره نیز پشتیبانی می کند.

این کار با تبدیل صدای شما به سیگنال دیجیتالی که از طریق اینترنت عبور می کند (گاهی اوقات به آن تلفن asIP نیز گفته می شود) کار می کند. این فناوری به طور گسترده در برنامه های شخصی مانند Skype و WhatsApp و همچنین در سیستم های ارتباطی تجاری استفاده می شود.

 

تلفن VoIP چیست؟

VoIP phone

تلفن VoIP نوعی تلفن است که از فناوری Voice Over IP برای ارسال و دریافت تماس ها از طریق اتصال به اینترنت به جای خطوط تلفن سنتی استفاده می کند. در اینجا چند نکته کلیدی در مورد تلفن های VoIP وجود دارد:

اتصال به اینترنت: آنها با استفاده از اترنت یا Wi-Fi به یک شبکه متصل می شوند.

تبدیل دیجیتال: تلفن های VoIP سیگنال های صوتی آنالوگ را برای انتقال به بسته های داده دیجیتال تبدیل می کنند.

ویژگی ها: آنها اغلب شامل ویژگی هایی مانند پست صوتی، ارسال تماس و کنفرانس تماس هستند.

انعطاف‌پذیری: کاربران می‌توانند با اتصال به اینترنت از هر نقطه تماس بگیرند و تحرک و انعطاف‌پذیری را افزایش دهند.

 

تفاوت بین تلفن های VoIP و تلفن ثابت چیست؟

voip-phone-and-landline-phone-side-by-side

کارکرد تلفن های ثابت یا سیستم های تلفن آنالوگ قدیمی در واقع به این صورت است که سیگنال های صوتی را با استفاده از خطوط تلفن آنالوگ حمل می‌کنند. در این روش برقراری و دریافت تماس به سیم کشی نیاز دارد.

از طرفی VoIP یک فناوری مدرن تر است که داده ها را از طریق شبکه محلی یا WAN و یا زیر ساخت های دیگر برای فعال کردن تماس های تلفنی منتقل می‌کند.
شما می‌توانید از کابل اترنت یا اتصال WiFi پرسرعت برای اتصال استفاده کنید.

 

VoIP چگونه کار می‌کند؟

How does VoIP work?

همانطور که در ابتدای این مقاله گفتیم، VoIP با تبدیل سیگنال های تلفن آنالوگ به سیگنال های دیجیتال برای تسهیل تلفن از طریق اینترنت کار می‌کند. در ادامه به طور دقیق تر این موضوع را توضیح خواهیم داد:

پروتکل SIP و SIP Trunking

پروتکل SIP در واقع پروتکلی است که VoIP را فعال می‌کند. پروتکل SIP یک پروتکل ارتباطی برای تماس های VoIP و سایر جلسات متنی و چند رسانه ای مانند پیام رسانی فوری و ویدیویی است. این پروتکل در واقع سرویسی است که به صورت مجازی و از طریق اتصالات اینترنتی شما ایجاد شده و توسط ارائه دهندگان خدمات تلفنی اینترنت (ITSP) ارائه می‌شود و اتصال فیزیکی به یک شرکت تلفن را حذف می‌کند.

درگاه VoIP یک دستگاه سخت افزاری است که ترافیک تلفن سنتی(آنالوگ به دیجیتال) را به بسته های داده تبدیل می‌کند و امکان اتصال بین زیر ساخت تلفن قدیمی و ارتباطات مبتنی بر IP را فراهم می‌کند و به عنوان پلی بین یک شبکه IP و PSTN (شبکه تلفن سوییچ شده عمومی) و شبکه سلولی عمل می‌کند.

 

مزایای VoIP چیست؟

Advantages-Of-VoIP-Systems

کسب و کار های مدرن استفاده از خدمات تلفن VoIP بر روی خطوط تلفن قدیمی را می‌پسندند. زیرا با این روش می‌توانند ارتباطات شرکتی بهتری داشته باشند.

در ادامه به بیان چند مورد از فواید VoIP برای کسب و کار ها خواهیم پرداخت.

1 .صرفه جویی در هزینه

VoIP یک راه مقرون به صرفه برای راه اندازی یک سیستم ارتباطات تجاری است. خدمات VoIP می‌تواند مبتنی بر اتصال IP مستقیم به ارائه دهنده خدمات تلفن شما، و یا بر اساس اتصال اینترنتی موجود شما یا ترکیبی از هر دو باشد. بنابراین، هزینه تماس های داخلی در سازمان شما را تقریباً به هیچ و همچنین هزینه های تماس های تجاری خارجی و بین المللی را تا حد زیادی کاهش می دهد و مقدار قابل توجهی از سرمایه گذاری در خرید خطوط تلفن سنتی، نصب و نگهداری مداوم را کاهش می‌یابد.

 

2. نصب آسان

نصب و راه اندازی سیستم های VoIP در مقایسه با سیستم های تلفن سنتی بسیار آسان تر است. سیستم تلفن های سنتی بر خلاف سیستم های تلفن VoIP برای دریافت خدمات تلفنی نیاز به نصب خطوط فیزیکی دارند. در سیستم تلفن های VoIP شما تنها کاری که باید بکنید این است که IP تلفن را از طریق خطوط اترنت به شبکه متصل کنید.

 

3. دارای صدای با کیفیت

VoIP زمانی که برای اولین بار ارائه شد دارای کیفیت صدای خوبی نبود. ولی پس از گذشت زمانی کوتاه با پیشرفت های چشمگیر این سیستم، شاهد

شما تا زمانی که یک اتصال سریع و پایدار به اینترنت داشته باشید نیز دارای کیفیت صدای خوبی خواهید بود. ارائه دهندگان VoIP تعداد زیادی پروتکل مختلف برای اطمینان از کیفیت صدای HD ارائه می‌دهند.

شما می‌توانید با یک راهکار مناسب و اجرای قوی، کیفیت صدای VoIP خوبی را تجربه کنید و یا حتی بهتر از تماس های مبتنی بر تلفن ثابت باشد.

 

4. پوشش جغرافیایی گسترده

VoIP به کسب و کارها این امکان را فراهم می‌کند تا سیستم ارتباطی خود را به دفاتر راه دور و کارمندان در حال حرکت از طریق دستگاه های دارای SIP گسترش دهند. برای کارمندان از راه دور، این ارتباط تا زمانی که اتصال به اینترنت در دسترس باشد، وجود دارد.

وجود یک سیستمVoIP چند سایتی نه تنها می‌تواند تمام شاخه های پراکنده را بهم به صورت یکپارچه متصل نگه دارد، بلگه باعث کاهش هزینه تماس های بین اداری نیز خواهد شد.

علاوه بر این، سیستم های تلفن ابری اتصال دفاتری که دور از همدیگرند و در مناطق جغرافیایی متفاوت‌اند را تحت یک سیستم تلفنی آسان قرار می‌دهد و امکان مدیریت آسان در هر مکانی را به سرپرست فناوری اطلاعات می‌دهد.

 

5. مقیاس پذیری

مقیاس پذیری از موارد و ویژگی هایی است که نشان دهنده‌ی توانایی یک سیستم برای مدیریت حجم زیادی از کارها بدون تاثیر بر عملکرد یا کارایی کلی اشاره دارد.

VoIP یک راه حل مقیاس پذیر است که می‌تواند با کسب و کار شما رشد کند. اللخصوص سرویس VoIP مبتنی بر فضای ابری که دارای انعطاف پذیری بیشتری برای مشاغل برای رشد و یا کاهش کارکنان ارائه می‌دهد.

افزایش و کاهش افزونه‌های تلفن بلافاصله قابل انجام می‌باشد و کسب‌ و کارها فقط برای آنچه نیاز دارند، بدون خرید تجهیزات سخت‌افزاری اضافی یا خطوط اختصاصی جدید هزینه پرداخت می‌کنند.

 

در مقاله بعدی به شما خواهیم گفت که چگونه تصمیم گیری کنید و به این نتیجه برسید که که آیا کسب و کارتان به سیستم تلفن VoIP نیاز دارد یا خیر؟ با ما همراه باشید.

 

 

مقاله های مرتبط:

آدرس IP چیست؟

IP متغییر (Dynamic IP)

IP ثابت (Static IP) چیست؟

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *