VPN VPS

VPS و VPN واژه هایی هستند از نظر نوشتار و تلفظ بسیار به همدیگر شباهت دارند در حالی که هیچ وجه مشترکی از نظر کاربرد و عملکرد ندارند و برای اهداف متفاوتی استفاده می‌شوند.

VPS مخفف Virtual Private Server و به معنای «سرور خصوصی مجازی» و VPN مخفف Virtual Private Network و به معنای «شبکه‌ی خصوصی مجازی» که برای اتصال کاربران به اینترنت و وب گردی فراهم شده و اطلاعات دریافتی و ارسالی کاربران را با استفاده از پروتکل های خاص رمزگذاری می‌کند.

با این وجود، با کمک برخی ابزارها و دانستن نحوه عملکرد این دو، می توانید از آنها به عنوان یک سرویس استفاده کنید.

ما در این مقاله به بررسی عملکرد، تفاوت و شباهت های VPS و VPN خواهیم پرداخت.

 

VPN چیست؟

برای اتصال به اینترنت، یک IP عمومی برای روتر شما اختصاص داده می‌شود تا به شما اجازه دهد با میلیون ها نفر دیگر از طریق همان شبکه ارتباط برقرار کنید. آدرس IP شما مسیری را برای دستگاه شما تعریف می کند تا بتوانید با وب سایت ها، افراد دیگر و غیره اطلاعات تبادل کنید.

اگرچه آدرس IP عمومی شما نمی تواند چیز زیادی در مورد شما یا مکان دقیق شما بگوید، ولی می تواند بسیاری از داده های عمومی را نشان دهد. به عنوان مثال، آدرس IP شما می تواند کشور و منطقه محل سکونت شما را نشان دهد، که ممکن است شما را از گشت و گذار آزادانه یا خصوصی در اینترنت باز دارد.

VPN یک شبکه خصوصی مجازی روی سرورهای اختصاصی نیز ایجاد می‌کند و مانند یک تونل خصوصی است که به کاربران اجازه می دهد از طریق سروری که در نقطه دیگری از جهان قرار دارد، یک اتصال خصوصی و امن به اینترنت داشته باشند. در نتیجه، موقعیت مکانی، IP و فعالیت کاربران در حین وب گردی پنهان می ماند.

علاوه بر این، تمام داده های ذخیره شده در خدمات VPN رمزگذاری شده است. بنابراین، هیچ کس نمی تواند آنها را بخواند، ردیابی کند یا از آنها استفاده کند. نسخه های پولی VPN ها از سرورهای اختصاصی استفاده می کنند، ولی نسخه های رایگان آنها معمولاً غیر قابل اعتماد و کند هستند. زیرا بسیاری از افراد به طور همزمان به آن متصل می شوند و محدودیت کاربری مانند نسخه های پولی وجود ندارد.

 

VPN چگونه کار می‌کند؟

اگر می‌خواهید یک اتصال امن و خصوصی داشته باشید و یا IP خود را مخفی کنید می‌توانید از VPN استفاده کنید. هر VPN روی نرم افزار خاصی تنظیم شده است. هنگامی که VPN را نصب و راه اندازی و شروع به استفاده از سرویس آن می کنید، برنامه یک پیکربندی به دستگاه شما اضافه و داده های شما را رمزگذاری می کند. پس از آن، از تونل سرور برای ارسال ترافیک اینترنت به دستگاه شما استفاده می‌کند. در نتیجه، هنگامی که از اینترنت استفاده می‌کنید، سرورهای مقصد فقط داده ها، مکان داده های سرور VPN و موقعیت مکانی شما را دریافت می کنند.

هر سیستم عامل برای استفاده از سرویس VPN به یک برنامه سازگار خاص نیاز دارد. به طور معمول، ارائه دهندگان VPN برنامه خود را با تمام سیستم عامل ها سازگار می‌کنند، به این معنی که می توانید همان برنامه را در ویندوز، لینوکس، اندروید و IOS راه اندازی کنید. همچنین می‌توانید از سرویس های VPN از طریق نصب افزونه‌هایی که بر روی مرورگرتان مانند Chrome قابل نصب است، استفاده کنید.

 

VPS چیست؟

VPS  سرور خصوصی مجازی یک کامپیوتر بزرگ است که در واقع یک سیستم عامل را اجرا می‎‌کند و همانند کامپیوتر شخصی‌تان می‌توانید بر روی آن نرم افزار اجرا کنید. این نوع کامپیوتر ها برای میزبانی وب سایت ها، برنامه ها و سایر خدمات استفاده می شوند.

شما با توجه به نوع نیازتان می‌توانید از یک سرور خصوصی مجازی برای اجرای برنامه‌ها و ذخیره فایل‌های خود و همچنین پرداخت هزینه بسیار کمتر نسبت به یک کامپیوتر واقعی استفاده کنید. همچنین می توانید هزینه اشتراک ماهانه یا سالانه را بپردازید و وب سایت خود را میزبانی کنید یا نرم افزارهای مختلف را بدون از دست دادن منابع رایانه خود اجرا کنید.

 

VPS چگونه کار می کند؟

سه نوع سرور اصلی داریم:

  1. سرور اختصاصی
  2. سرور اشتراکی
  3. سرور خصوصی مجازی (VPS)

یک سرور اختصاصی به این معنی است که شما کل کامپیوتر و منابع آن را در اختیار دارید. همانطور که منابع بیشتری دارید، باید هزینه بیشتری نیز بپردازید. برعکس، سرور اشتراکی کامپیوتری است که منابع آن با صدها یا هزاران نفر به اشتراک گذاشته شده است. در نتیجه، حریم خصوصی شما همیشه در خطر است و کندتر از سایر سرورها کار می کند. با این حال، سرورهای اشتراکی بسیار ارزان تر از گزینه های دیگر هستند.

از طرف دیگر، سرور خصوصی مجازی یا VPS چیزی در این بین است. این یک کامپیوتر است؛ منابع آن به چندین لایه مجازی تقسیم شده است. به این ترتیب، اگرچه منابع یک کامپیوتر را با دیگران به اشتراک می گذارید، این لایه به شما اختصاص داده می شود. هزینه ها بسیار کمتر از سرورهای اختصاصی است. با این حال، شما RAM و فضای دیسک خود را دارید. برخلاف هاست های اشتراکی، شما از حریم خصوصی کامل در ظرف مجازی خود برخوردار هستید.

سخت افزار فیزیکی سرور را تصور کنید که با صدها کاربر به اشتراک گذاشته شده است. با این حال، هیچ یک به داده های دیگران دسترسی ندارند زیرا یک لایه نفوذ ناپذیر آنها را از هم جدا می کند.

بنابراین، سرور VPS علاوه بر ارزان بودن، امکان سفارشی سازی بالایی را نیز مانند سرورهای اختصاصی فراهم می کند.

 

تفاوت VPN و VPS

به زبان ساده باید گفت که VPS یک سرور است ولی VPN یک سرویس نیز می‌باشد. جالب است بدانید که شما می‌توانید از VPS به عنوان VPN استفاده کنید، ولی برعکس نه.

تفاوت اصلی VPS و VPN در عملکرد آن هاست. شما فقط می توانید از VPN برای اتصال ناشناس به اینترنت و حفظ امنیت داده های خود استفاده کنید. اما با یک VPS، می‌توانید وب‌سایت یا برنامه خود را میزبانی کنید، به اینترنت متصل شوید، از سانسور شدن توسط پلتفرم‌های دیگر جلوگیری کنید، و حتی یک پیکربندی VPN برای ایمن کردن تمام داده‌های خود تنظیم کنید.

با این حال، راه اندازی VPN در سرور VPS توصیه نمی‌شود، زیرا ارائه دهنده شما می تواند موقعیت مکانی شما را ببیند و فعالیت شما را نظارت کند. ارائه دهندگان هاست VPS حتی می توانند دسترسی شما را محدود کنند اگر مشکوک باشند که از خدمات آنها به طور غیرقانونی استفاده می کنید.

VPN و VPS هر کدام مزایا و معایب مربط به خود را دارند که در ادامه به بیان آنها می‌پردازیم.

 

مزایای VPN

بسیاری از مردم می‌پرسند که چرا به VPN نیاز دارند در حالی که با استفاده از آن داده های آنها را پنهان مانده و سابقه جستجوی آنها را ذخیره نمی‌شود. اگرچه جستجوهای شما را ذخیره نمی کند، اما به این معنی نیست که خصوصی است. حتی اگر حالت ناشناس روشن باشد، ارائه‌دهنده خدمات اینترنت شما همچنان می‌تواند گزارش فعالیت شما را ببیند.

از طرف دیگر، یک VPN می تواند داده ها و مکان شما را بدون توجه به مکان یا نحوه استفاده از آن پنهان کند. حال چه به Wi-Fi عمومی در یک رستوران معروف متصل باشید چه به WiFi عمومی بانک، مکان شما مانند سرور VPN خواهد بود. علاوه بر این، هنگام استفاده از VPN، گزارش جستجوی شما رمزگذاری می شود، بنابراین برای ISP شما یا هیچ کس دیگری قابل مشاهده نیست.

از دیگر مزایای VPN می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  1. امنیت و حریم خصوصی را در هنگام مرور اینترنت افزایش می دهد.
  2. سانسور اینترنت، بلوک شبکه و محدودیت‌های منطقه‌ای را دور می‌زند.
  3. استفاده از آن آسان است.
  4. برنامه‌های VPN چند پلتفرمی هستند و برای استفاده در سراسر جهان راحت هستند.
  5. VPN به شما امکان می دهد با استفاده از موقعیت مکانی هر کشور یا منطقه ای به اینترنت متصل شوید. زیرا ارائه‌دهندگان VPN در سراسر جهان حضور دارند، بنابراین می‌توانید مکان آنلاین خود را بدون اینکه قدمی در آن مکان بگذارید، تغییر دهید.

 

مزایای VPS

استفاده از VPS یکی از بهترین راه ها برای کسب و کار های جدید و در حال رشد برای راه اندازی وب سایت ها نیز می‌باشد. زیرا محدودیتی در آن وجود ندارد و بر خلاف رسانه های اجتماعی یا وبلاگ های میزبانی شده که برخی از محتوا ها را در پلتفرم های خود سانسور می‌کنند نیست.

وب سایت شما به دلیل منابع اختصاصی سریعتر اجرا خواهد شد.

همچنین می‌توانید یک پیکربندی VPN نیز، به VPS خود اضافه کنید و یک شبکه خصوصی داشته باشید.

وقتی کسب و کارتان رشد کرد، می‌توانید منابع خود را افزایش دهید.

VPS مقرون به صرفه تر از سرور های اختصاصی بوده و در عین حال همان کیفیت را برای مشاغل کوچکتر ارائه می‌دهد. همچنین شما کنترل کاملی بر سرور خود دارید و می‌توانید از آن برای اهداف مختلف استفاده کنید.

 

معایب VPN

VPN در کنار مزایای زیادی که دارد، می‌تواند معایبی هم داشته باشد که در ادامه آن ها را بیان خواهیم کرد.

استفاده از داده شما را دو برابر می‌کند و در نتیجه هزینه‌های غیر منتظره‌ای به همراه خواهد داشت.

خدمات رایگان VPN می تواند سرعت اینترنت را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

ارائه دهندگان خدمات VPN می توانند با اعمال غییرات اندکی در سیستم، داده های شما را به خطر بیندازند. اگرچه آنها حریم خصوصی بیشتری را به ارمغان می آورند، اما همچنین می توانند اتصال شما را ناامن کنند.

اگر نمی خواهید VPN سرعت اینترنت شما را کاهش دهد، باید اشتراک ماهانه یا سالانه بخرید.

 

معایب VPS

معایب سرور خصوصی مجازی شامل موارد زیر است:

کمی گرانتر از سرورهای مشترک است.

ممکن است برای افرادی که دانش فنی ندارند پیکربندی VPS و نگهداری آن دشوار باشد.

 

سخن پایانی

ما در این مقاله به طور مختصر به مقایسه VPS و VPN پرداختیم و مزایا و معایب هر کدام را بیان کردیم.

اگر کسب و کاری دارید که ممکن است به میزبانی وب سایت و ایمن کردن اتصال به اینترنت نیاز داشته باشید، یک سرور خصوصی مجازی(VPS) می‌تواند فایل های شما را ایمن نگه دارد در حالی که یک شبکه خصوصی مجازی(VPN) داده های شما را فقط هنگام مرور ایمن نگه می‌دارد.

اکنون که تفاوت و عملکرد هر کدام را می‌دانید، می‌توانید با توجه به نیازتان بهترین انتخاب را بکیند.

 

مقاله های مرتبط

VPS چیست؟

VPN چیست؟

تهدیدات امنیتی آدرس IP و راه های مقابله با آن

آدرس IP چیست؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *