افزایش رتبه سایت در نتایج جستوجوی گوگل

راه حل افزایش رتبه سایت در نتایج جستوجوی گوگل

افزایش رتبه سایت در نتایج جستوجوی گوگل و قرار گرفتن در بین 10 سایت اول SERP گوگل (سرپ یا SERP مخفف Search Engine Results Pages می‌باشد و منظور از آن، صفحاتی هستند که گوگل یا موتورهای جستجوی دیگر در پاسخ به جستجوی کاربر نمایش می‌دهند) نیز یکی از مهم ترین عواملی است که در دیده شدن سایت شما و در نتیجه پیشرفت کسب و کارتان تاثیر گذار است.
امروزه کاربران زیادی در سراسر جهان از اینترنت استفاده می‌کنند و همین موضوع باعث شده است که افراد زیادی کسب و کار خود را وارد فضای اینترنت کرده اند. با زیاد شدن تعداد سایت های فروشگاهی و دیگر سایت های فعال در زمینه های مختلف، فضای رقابتی بین آنها برای قرار گرفتن سایتشان در صفحه اول گوگل برای بیشتر دیده شدن، بسیار حساس شده است.
اکنون شاید این سوال برایتان پیش بیایید که چرا صفحه اول جستجوی گوگل دارای اهمیت بیشتری نسبت به صفحه های دوم، سوم و الی آخر می‌باشد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که بالای 90 درصد افراد به دلایل مختلفی به صفحه های بعدی مراجعه نمی‌کنند از جمله اینکه فکر می‌کنند سایت هایی که در صفحه اول نمایش داده می‌شوند از اعتبار بیشتری برخوردارند و یا نداشتن زمان کافی برای گشتن و مراجعه به صفحات بعدی جستجوی گوگل و یا اینکه در بیشتر مواقع افراد پاسخ مورد نیازشان را از همان سایت های صفحه اول جستوجو دریافت میکنند.
بنابراین اینکه سایت شما در صفحه اول باشد یا خیر تاثیر مستقیم در کسب و کار شما دارد.
لازم به ذکر است که بعضا حتی ممکن است که امروز سایت شما کاملاً بهینه شده باشد، ولی گوگل فردا در الگوریتم تغییراتی ایجاد کند و شما را از رتبه اول خارج کند.
در کل می‌توان گفت که قرار گیری در رتبه های برتر جستجوی گوگل، فرایندی زمان بر و طولانی نیز می‌باشد که در ادامه چند راه کار را برای افزایش رتبه سایتتان در نتایج جستجوی گوگل را بررسی خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

1. بهبود بخشیدن به تجربه کاربری وب‌سایت

بهبود بخشیدن به تجربه کاربری وب‌سایت

از جمله موارد مهمی که در رتبه بندی سایت موثرند عبارتند از تعداد بازدید از سایت، مدت زمان حضور در سایت و نرخ پرش
هر یک از این موارد ذکر شده به طور مستقیم با محتوای وب سایتتان و تجربه‌ی کاربری نیز مرتبط هستند که گوگل اخیرا با به روز رسانی الگوریتم های خود، بر آن ها تاکیید دارد. اگر که شما در سایتتان اطلاعات مفید، جالب و پر اهمیتی را منتشر کرده باشید و همچنین استفاده از سایت‌تان آسان و لذت بخش باشد، قطعا بازدیدکنندگان بیشتری را خواهید داشت که مدت زمان بیشتری را در سایت شما سپری کرده و صفحات بیشتری را بازدید می‌کنند و در نتیجه این باعث بهبود رتبه‌ی جست و جوی شما می‌شود.

 

2. نوشتن محتوای خوب و مرتبط

نوشتن محتوای خوب و مرتبط

به گفته‌ی خود گوگل، داشتن یک محتوای عالی و مرتبط، در رتبه بندی سایت بسیار مهم است. بنابراین اینکه بدانید چگونه باید یک محتوای خوب و مرتبط برای وب سایتتان بنویسید یکی از بهترین راه های افزایش تعداد بازدید سایت‌تان و در نتیجه افزایش رتبه‌ی جستوجوی شماست. یک محتوای خوب باید بدون اشتباه، سرشار از کلمات کلیدی، متناسب و بهینه سازی شده برای موبایل و داراری لینک هایی به منابع و محتوا های مفید و ارزشمند داخلی و خارجی برای اطلاعات بیشتر باشد و همچنین به شکلی نوشته شده باشد که متناسب برای پاسخگویی به نیاز های خاص مخاطبان هدف شما باشد.

 

3. دریافت بک لینک های زیاد

backlinks

بک لینک ها (backlinks) به پیوند هایی می‌گویند که از سایت های دیگر به سایت شما داده می‌شود.
یکی از موارد مهم در رتبه بندی گوگل همین بک لینک ها نیز هستند که از دامنه های معتبر به محتوای سایت شما داده می‌شود. این کار باعث افزایش اعتبار و ایجاد ترافیک بیشتر در سایت‌تان و در نتیجه بهبود رتبه سایت‌تان در جست و جوی گوگل خواهد شد.

 

4. بهبود سرعت بارگذاری سایت

بهبود سرعت بارگذاری سایت
Improve site loading speed

زمان بارگذاری یکی از معیارهای کلیدی در ارتقای Core Web Vitals اخیر گوگل است. Core Web Vitals به معنی هسته‌ی گوگل است که مجموعه‌ای از معیار هایی است که یکی از این معیار ها سرعت بارگذاری است که اخیرا توسط گوگل ایجاد شده است(بیشتر بدانید). گوگل توسط این معیار ها به ارزیابی و تست تجربه‌ی کاربران از صفحات وب نیز می‌پردازد. بنابراین شما، هم برای افزایش رتبه جست و جو و هم ارائه یک تجربه کاربری خوب باید سعی کنید که سرعت وب سایت خود را بهبود بخشید.

5. استفاده از لینک های معتبر و صحیح

استفاده از لینک های معتبر و صحیح
Use valid and correct links

وجود لینک های با کیفیت در وب سایت‌تان یکی از بهترین راه های افزایش بازدید کاربران و به طبع افزایش ترافیک و در نتیجه افزایش اعتبار سایت شما نیز می‌شود. بنابراین اگر که در وب سایت شما لینک هایی وجود دارد که ارور 404 نشان می‌دهد، هر چه سریع تر نسبت به رفع خطا یا حذف این لینک ها اقدام لازم را انجام دهید. چرا که با توجه به الگوریتم های جدید گوگل، وجود این نوع لینک ها، خودش باعث می‌شود به رتبه‌ی جست و جوی شما آسیب وارد شود. علاوه بر این، باعث می‌شود کاربران تجربه‌ و خاطره‌ی خوبی از سایت شما نداشته باشند و این باعث عدم بازدید مجدد آنها از سایت شما و کاهش ترافیک سایت‌تان می‌شود و در نهایت از این جهت هم مجددا باعث آسیب وارد شدن به رتبه‌ی جست و جوی شما می‌شود.
شما می‌توانید از ابزاری مانند BrokenLinkCheck یا Dead Link Checker برای پیدا کردن لینک های خراب استفاده کنید.

 

6. بهینه سازی تصاویر

بهینه سازی تصاویر به معنای این است که شما تصاویری که در سایت‌تان استفاده می‌کنید را بدون کم شدن کیفیت آن ها، سایزشان را کم کرده و فشرده کنید. همچنین از گذاشتن اسم هایی مرتبط با موضوع محتوا برای عکس ها و همچنین ارائه توضیحی مختصر درباره‌ی عکس ها قافل نشوید. زیرا رعایت این موارد در سرعت بارگذاری سایت شما و شناسایی آسان تصاویر در صفحات وب برای گوگل بسیار مهم است.

 

7. بهینه سازی جست و جوی صوتی

بهینه سازی جست و جوی صوتی
Voice search optimization

با اینکه طبق تحقیقات صورت گرفته، جست و جوی صوتی دیگر مثل گذشته در حال رشد نیست، اما هنوز هم خیلی از افراد هستند که ترجیحشان جست و جوی صوتی توسط موبایلشان نیز می‌باشد. بنابراین وب سایت خود را برای جست و جوی صوتی با استفاده از عبارات جستجوی صوتی احتمالی در محتوای وب سایت خود بهینه کنید. حتماً از جملات کاملی که به سبک مکالمه طبیعی بیان شده اند به جای کلمات کلیدی تکی استفاده کنید.

 

8. هدف قرار دادن جایگاه صفر گوگل

هدف قرار دادن جایگاه صفر گوگل
Targeting Google position zero

جایگاه صفر گوگل یاGoogle Position Zero  ، در واقع جایگاهی در SERP گوگل است که بالاتر از رتبه‌ی یک آن در یک کادر مجزا قرار گرفته است. در واقع اگر تا به امروز رتبه یک جست و جوی گوگل مهم بود، از الان به بعد به دلیل ایجاد تغییرات در الگوریتم های گوگل، گرفتن جایگاه صفر از اهمیت بیشتری نیز برخوردار خواهد بود. در واقع گوگل این جایگاه را به بهترین و کوتاه ترین و کامل ترین و در عین حال قابل فهم ترین توضیح درباره‌ی یک موضوع اختصاص می‌دهد. یکی از معیار های اصلی گوگل برای اینکار، تجربه‌ی کاربران و تعداد بازدید از این مطلب نیز می‌باشد. برای افزایش شانس انتخاب محتوای خود به عنوان محتوای برتر و  ویژه توسط گوگل، به جستجوهای احتمالی مرتبط با کسب و کار خود فکر کنید و سایت خود را با پاسخ های واضح و معتبر تقویت کنید.

 

در آخر این نکته لازم به ذکر است که حتما سایت خود را آپدیت نگه دارید. آپدیت بودن سایت به این شکل است که شما به طور مداوم و هر روز مطالب جدید و جذاب روی وب سایت خود انتشار دهید. اینکار باعث جلب توجه و اعتماد کاربران می‌شود و کاربران هر روز برای خواندن و دیدن مطالب جدید مشتاقانه به وب سایت شما سر می‌زنند و این باعث ایجاد تجربه‌ی کاربری خوب و همچنین ایجاد ترافیک بیشتر و در نهایت، باعث تاثیر مثبت در رتبه گوگل می‌شود.

 

در مقاله بعدی به طور دقیق تر به توضیح درباره‌ی سئو (SEO) می‌پردازیم 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *