آشنایی با دامنه های اینترنتی

آشنایی با دامنه‌های اینترنتی:

زمانی که شما تصمیم می‌گیرید یک سایت راه اندازی کنید، یکی از اولین کلماتی که به گوشتان می‌خورد، دامنه (Domain) نیز می‌باشد که به آن دومِین هم می‌گویند.
شاید شما از دامنه اطلاعات زیادی نداشته باشید ولی باید گفت که تقریبا هر روز در دنیای اینترنت با دامنه ها سر و کار دارید. فقط تا الان از آن اطلاع نداشته‌اید.
ما در این مقاله میخواهیم به طور کامل بگوییم دامنه چیست و چه ویژگی‌هایی دارد

دامنه (Domain)

منظور از دامنه همان آدرس اینترنتی است. همانطور که هر مغازه یا فروشگاه برای معرفی به مشتریان و بازدیدکنندگان نیاز به یک آدرس دارد تا پیدا شود، هر وب‌سایت و یا فروشگاه اینترنتی هم باید یک آدرس اینترنتی منحر به فرد نیز داشته باشد. تا بتوان با وارد کردن در اینترنت به سایت مورد نظر دسترسی پیدا کرد.
زمانی که شما قصد دارید مستقما به یک سایت وارد شوید، دامنه یا همان آدرس اینترنتی آن سایت را در بالای مرورگر خود وارد کنید.
دامنه‌ها می‌توانند توسط افراد مختلفی ثبت شوند و محدودیتی در ثبت تعداد دامنه‌‌ها به نام یک شخص وجود ندارد و هر کسی می‌تواند هزاران دامنه با عناوین و اهداف مختلف داشته باشد.
همه‌ی دامنه های تحت وب زیر نظر شرکت اینترنتی آیکان (ICANN) نیز ثبت و تمدید می‌شوند. مسئولیت شرکت آیکان هماهنگی هایی در نگهداری و عملکرد پایگاه‌های داده مرتبط با فضای نام و فضای عددی در اینترنت است.
دامنه های بین‌المللی می‌توانند از زمان ثبت نهایتا به مدت 10 سال اعتبار داشته باشند و پس از پایان این زمان مالک سایت باید در صورت نیاز به حفظ دامنه نسبت به تمدید آن اقدام نمایید.
شرکت ICANN یک شرکت چند ملیتی است که وظیفه ارائه نام های اینترنتی و وضع قوانین جهت یکپارچگی دامنه‌ها را در سطح وب دارد.

COM

پسوند .com
اولین نام دامنه تجاریی بود که در 15 مارس 1985توسط شرکت Symbolics ثبت شده است.

داشتن یک دامنه در سطح اینترنت به شما این امکان را می‌دهد که محتوا و اطلاعات و فعالیت‌هایتان را با کاربران به اشتراک بگذارید.

 

تفاوت دامنه با وب‌سایت

دامنه یا Domain  آدرسی است که کاربران در مرورگر خود تایپ می‌کنند تا به یک وب سایت دسترسی پیدا کنند. به عبارت دیگر اگر وب سایت را یک خانه در نظر بگیریم، نام دامنه آدرس آن خانه نیز می‌باشد.

 

IP

اینترنت به صورت پایه شبکه بزرگ از کامپیوترها است که توسط کابل به هم متصل شده‌اند. برای پیدا کردن راحت، هر کامپیوتری یک سری شماره مشخص به نام آدرس IP دارند. آدرس IP ترکیبی از چندین عدد است که با نقطه از هم جدا می‌شوند.

بدیهی است که کامپیوترها برای به خاطر سپردن این اعداد مشکلی ندارند ولی ما انسان ها نمی‌توانیم حجم زیادی از اعداد را به خاطر بسپاریم و برای جستجوی وب‌سایت های مختلف از ورود این اعداد در مرورگر استفاده کنیم.
بنابراین برای حل این مشکل دامنه ها به وجود آمدند. دامنه‌ها معمولا با استفاده از اسم و کلمات خاص تشکیل می‌شوند و از این رو به خاطر سپردن آنها ساده‌تر نیز می‌باشد.
به همین جهت انتخاب اسم مناسب و دارای مفهوم و بدون غلط املایی برای دامنه یک امر بسیار مهم می‌باشد که باید به آن توجه داشت.

 

انتخاب نام مناسب برای دامنه

انتخاب نام مناسب برای دامنه

اگر شما کسب و کاری دارید که برای گسترش آن نیاز به فضای آنلاین دارید، یکی از روش هایی که می‌توانید کسب و کارتان را وارد دنیای آنلاین و اینترنت کنید، طراحی یک وب سایت نیز می‌باشد. اولین قدم برای طراحی یک وب‌سایت انتخاب نام دامنه مناسب می‌باشد. اکنون نام دامنه‌ای که شما انتخاب کرده‌اید اگر قبلا توسط شخص یا شرکت دیگری انتخاب و خریداری نشده باشد، به راحتی می‌توانید آن را با پرداخت هزینه به شرکت های فروش دامنه ایرانی و یا خارجی خریداری کنید. ولی اگر نام دامنه مد نظر شما پیش از این توسط کسی خریداری شده بود، دو حالت وجود دارد. در یک حالت ممکن است که توسط شخص و یا شرکتی دیگر خریداری شده و در حال استفاده از آن باشند. در این وضعیت شما باید به دنبال نام دیگری باشید. در حالتی دیگر ممکن است شما مجبور شوید برای خرید این دامنه مبلغی بیشتر از حد معمول بپردازید. زیرا ممکن است دامنه‌ها توسط شرکت‌های فروش دامنه به دلیل خاص بودن نام دامنه خریداری و در اختیار گرفته شده باشند و به همین خاطر باید برای خرید آنها مبلغ بیشتری بپردازید.
شما می‌توانید در سایت آسمان سرور از بخش ثبت دامنه از آزاد بودن دامنه مدنظرتان مطلع شوید.

 

از دیگر نکاتی که در انتخاب دامنه باید به آن توجه کنید عبارتند از:

  1. کوتاه بودن نام دامنه
    کوتاه بودن دامنه باعث می‌شود که نام دامنه شما بیشتر در ذهن کاربران بماند.
  2. انتخاب نامی متناسب با نوع فعالیت و یا اسفاده از نام برند یا شرکت‌تان
    در این صورت کاربران حتی در صورتی که آدرس دقیق وب‌سایت شما را نداشته باشند نیز می‌توانند با دانستن و سرچ کردن حوزه فعالیت‌تان، وب‌سایت شما را پیدا کنند.
  3. داشتن املای ساده
    یعنی نامی که برای دامنه‌تان انتخاب می‌کنید از نظر املایی دارای چند نوع املای متفاوت نباشد تا کاربر سردرگم نشود.
  4. سادگی در تایپ کلمات انگلیسی در نام دامنه
  5. عدم استفاده از علائم در نام دامنه
  6. حدالامکان از به کار بردن اعداد در نام دامنه پرهیز کنید 
  7. عدم وجود شباهت نام دامنه‌تان با نام دامنه وب‌سایت های دیگر

 

به طور کلی هر نام اینترنتی از سه بخش تشکیل می‌شود:

  1. WWW که ماهیت سایت را نشان می‌دهد
  2. نام دامنه‌ای که شما انتخاب می‌کنید
  3. پسوند دامنه
    پسوند دامنه‌ ها به سه دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

 

انواع پسوند دامنه

انواع پسوند دامنه

1. gTLD
gTLD مخفف عبارت Generic top-level domains و به معنای دامنه‌ی سطح بالا عمومی نیز می‌باشد.
پسوند هایی مانند com  .org  .net. جز این پسوند ها هستند و هر شخض و یا شرکتی می‌تواند از طریق شرکت‌هایی با عنوان Registrar آن را خریداری کند. این پسوند ها مختص منطقه یا کشور خاصی نیستند و محدودیتی در ثبت آن‌ها نیز وجود ندارد.

2. sTLD
sTLD مخفف عبارت Sponsored Top-Level Domain و به معنی دامنه سطح بالای خاص می‌باشد. پسوند هایی نظیر biz , .edu , .info , .gov , .int
منظور از دامنه‌ی سطح بالای خاص این است که هر کدام از این پسوند ها مختص سازمان یا ارگان خاصی نیز می‌باشند. به عنوان مثال info مخفف information و به معنای اطلاعات می‌باشد. زمانی که شما برای آدرس وب‌سایت خود از پسوند info استفاده می‌کنید بدین معناست که شما یک سایت اطلاعاتی دارید. برای ثبت دامنه با این پسوند ها نیاز به درخواست کتبی و رسمی به همراه مدرک ترجمه شده سازمان مربوطه نیز می‌باشد.

3. ccTLD
ccTLD مخفف عبارت Country code top-level domains و به معنی دامنه های سطح بالا و مختص هر کشور می‌باشد. این پسوند ها دو حرفی می‌باشند. پسوند هایی مانند

.US آمریکا
.caکانادا
.deآلمان
Fr.فرانسه
.cnچین
.myمالزی
.atاسترالیا
.seسوئد
.irایران
.ukانگلستان
.inهند
.auاسترالیا
.brبرزیل
.ruروسیه
 .egمصر

دامنه‌های این گروه هر کدام مربوط به یک کشور و منطقه خاص است که فقط در همان کشور قابل استفاده می‌باشد. هر کشور این اختیار را دارد که پسوند ثبت شده خود را به قسمت های مختلف تقسیم بندی کند و با شرایط و قوانین خاص خودش در اختیار افراد یا سازمان ها قرار دهد.
پسوند ir مختص کشور ایران است و به دسته بندی های مختلفی از جمله:  co.ir. برای شرکت های رسمی ثبت شده، ac.ir. برای مراکز عالی و دانشگاهی تحت نظر وزارت علوم و وزارت بهداشت، gov.ir. برای موسسات دولتی تحت نظر قوه قضاییه، sch.ir. تمام موسسات آموزشی تحت نظر وزارت آموزش و پرورش و …

ثبت دامنه ir فقط در داخل ایران و تحت نظر سازمان ایرنیک انجام می‌شود و هرگونه ثبت و تمدید و انتقال مالکیت فقط با تایید این سازمان صورت می‌گیرد.

خرید دامنه از طریق سایت آسمان سرور

 

 

سخن پایانی

شما به هر روشی که دامنه خود را خریداری و تهیه کرده‌اید، اکنون برای راه اندازی وب‌سایت خود نیاز به یک هاست با کیفیت دارید.

در مقاله بعدی ما به طور کامل به توضیح درباره‌ی هاست می‌پردازیم و به شما می‌گوییم که برای خرید هاست چه نکاتی را باید در نظر بگیرید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *