IP address security threats

تهدیدات امنیتی آدرس IP و راه های مقابله با آن

  در مقاله آدرس IP چیست؟ ما به بررسی IP های اینترنتی پرداختیم. در این مقاله می‌خواهیم به تهدیداتی که ممکن است باعث ایجاد تهدیدات امنیتی آدرس IP شود و راه های مقابله با آن ها بپردازیم. در ابتدا پیش از اینکه موضوع تهدیدات امنیتی را مورد بررسی قرار دهیم، میبایست توضیح مختصری در مورد نحوه جست و جوی آدرس IP نیز بدهیم. ساده ترین راه برای جست و جوی آدرس IP عمومی روتر، جست و جوی عبارت «My IP» در گوگل نیز می‌باشد. پیدا کردن آدرس IP خصوصی بر اساس پلتفرم متفاوت است:
1. ویندوز
Windows از منوی استارت عبارت Run را جستجو کنید و آن را اجرا کنید. عبارت CMD را در پنجره Run تایپ نموده و کلید Enter را فشار دهید. در پنجره Command Prompt عبارت”ipconfig” را تایپ کرده و کلید Enter را فشار دهید. پس از انجام این کار شما باید بتوانید آدرس IP خود را که با فرمتی مشابه 192.182.2.1 است را مشاهده کنید. از دیگر روش هایی که برای فهمیدن آدرس IP در کامپیوتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از بخش کنترل پنل و بخش Network connection می باشد. با استفاده از این روش می‌توانید به همه‌ی ویژگی های شبکه های متصل شده مانند نام شبکه، نوع DNS، نوع اتصال و غیره دسترسی داشته باشید. شما می‌توانید این روش را در نسخه های مختلف ویندوز مورد استفاده قرار دهید و بدون مشکل به IP خود دسترسی داشته باشید. ابتدا در منوی استارت عبارت Network connection را جستجو کنید و وارد آن شوید. پس از آن بر روی شبکه مورد نظر کلیک راست کنید و بر روی Status کلیک کنید. در بخش باز شده بر روی Details کلیک کنید. پس از آن می توانید آی پی خود را در بخش IP Address یا IPv4 Address مشاهده کنید.  
2. مک:
  به System Preferences بروید شبکه را انتخاب کنید – و اطلاعات باید قابل مشاهده باشد.  
3. آیفون
iphone   ابتدا وارد تنظیمات شوید و سپس به بخش وای وای بروید. بر روی نام وای فای لمس طولانی انجام دهید. اکنون می توانید به آدرس آی پی خود دسترسی داشته باشید.  
4. اندروید
android ابتدا وارد تنظیمات و سپس بخش About Phone شوید. بخش Status را پیدا کنید و وارد آن شوید. اکنون می توانید Ip Address را مشاهده کنید.   اگر نیاز به بررسی آدرس IP های سایر دستگاه های موجود در شبکه خود دارید، باید به روتر بروید. نحوه‌ی دسترسی شما به روتر به برند و نرم افزاری که استفاده می‌کنید بستگی دارد.  

تهدیدات امنیتی آدرس IP

IP address security threats تهدیدات امنیتی آدرس IP

هکر ها می‌توانند از راه ها و تکنیک های مختلفی برای بدست آوردن IP شما استفاده کنند. ما در این مقاله به رایج ترین آنها که شامل موارد زیر است اشاره خواهیم کرد. 1. مهندسی اجتماعی(social engineering)     2. تعقیب آنلاین

1. مهندسی اجتماعی
هکر ها می‌توانند با استفاده از مهندسی اجتماعی شما را فریب داده تا آدرس IP خود را فاش کنید. به عنوان مثال آنها می توانند شما را از طریق اسکایپ یا یک برنامه پیام رسانی مشابه که از آدرس IP برای برقراری ارتباط استفاده می کند، پیدا کنند. اگر با استفاده از این برنامه ها با افراد غریبه چت می کنید، توجه داشته باشید که آنها می توانند آدرس IP شما را ببینند. هکرها می توانند با استفاده از ابزار Skype Resolver آدرس IP شما را از نام کاربری شما پیدا کنند.
2. تعقیب آنلاین
در این روش هکر ها می‌توانند آدرس IP شما را صرفا با تعقیب فعالیت آنلاین شما ردیابی کنند. هر نوع فعالیت آنلاین می تواند آدرس IP شما را نشان دهد، از بازی های ویدیویی گرفته تا نظر دادن در وب سایت ها و انجمن ها. آن ها زمانی که آدرس IP شما را داشته باشند، می‌توانند به یک وب سایت ردیابی آدرس مانند whatismyipaddress.com مراجعه کنند و آدرس شما را تایپ کنند و سپس موقعیت مکانی شما را بیایند. همچنین می‌توانند از لینکدین، فیس بوک و یا سایر شبکه های اجتماعی که محل زندگی شما را نشان می‌دهد استفاده کنند و سپس ببینند که آیا با منطقه داده شده مطابقت دارد یا خیر.  

آگر هکر ها آدرس IP شما را بدانند چه می‌شود؟

hacker اگر هکر ها آدرس IP شما را بدانند، می توانند حملاتی را علیه شما انجام دهند یا حتی هویت شما را جعل کنند. آگاهی از خطرات و نحوه کاهش آنها بسیار مهم است. برخی از این خطرات عبارتند از:
دانلود محتوای غیر قانونی با استفاده از آدرس IP شما
هکر ها از آدرس IP های هک شده برای دانلود محتوای غیر قانونی استفاده می‌کنند. برای مثال، با استفاده از آدرس IP شما مجرمان می‌توانند فیلم ها و موسیقی ها و ویدئو های غیر قانونی را دانلود کنند که این باعث جریمه شدن و مسدود شدن آدرس IP شما می‌شود توسط ISP می‌شود. در کل دانلود هر محتوایی مربوط به تروریسم و یا پورنوگرافی کودکان باعث جریمه و مسدود شدن آدرس IP شما می‌شود که این کار توسط هکر ها به واسطه آدرس IP شما انجام می‌شود.
زدیابی موقعیت مکانی شما
هکر ها با دانستن آدرس IP شما می‌توانند منطقه و شهر شما را شناسایی کنند و زمانی که بفهمند که شما آنقدر دور هستید که نمی‌توانید به راحتی و به زودی به آنها دست پیدا کنید، احتمالا آدرس IP شما را سرقت کنند.
حمله مستقیم به شبکه شما
هکر ها می‌توانند ستقیما به شبکه شما را مورد هدف قرار دهند و انواع حملات را انجام دهند. یکی از حمله هایی که هکر ها زیاد آن را انجام می‌دهند، حمله DDoS نیز می‌باشد. این نوع حمله سایبری زمانی اتفاق می‌افتد که که هکر ها از ماشین هایی که قبلا آلوده شده‌اند استفاده می‌کنند تا حجم بالایی از درخواست ها را به سمت سیستم یا سرور مورد نظر ایجاد کنند. این کار باعث ایجاد ترافیک بیش از حد برای سرور می شود و در نتیجه خدمات وب سایتتان مختل یا اینترنت شما را قطع می کند. در حالی که این حمله معمولاً علیه مشاغل و خدمات بازی های ویدیویی انجام می شود، بعضا ممکن است علیه یک فرد نیز رخ دهد. به ویژه گیمرهای آنلاین که در معرض این خطر نیز می‌باشند، زیرا در هنگام بازی، هکر ها صفحه نمایش آنها را می‌توانند مشاهده کنند که در آن آدرس IP قابل کشف است.
هک کردن دستگاه شما
اینترنت از طریق آدرس IP و پورت ها برای اتصال استفاده می‌کند. از آنجایی که برای هر آدرس IP هزاران پورت وجود دارد، بنابراین هکری که آدرس IP شما را می‌شناسد، می‌تواند آن پورت را امتحان کند. به عنوان مثال هکر می‌تواند به موبایل شما دسترسی پیدا کند و اطلاعاتتان را بدزدد و یا بدافزار روی آن نصب کند.  

محافظت از آدرس IP

IP address protection   پنهان کردن آدرس IP یکی از راه های محافظت از آن در برابر هک شدن می‌باشد و از اطلاعات شخصی و هویت آنلاین شما محافظت می‌کند. دو روش برای پنهان کردن آدرس IP وجود دارد: 1.استفاده از سرور پروکسی     2. استفاده از شبکه خصوصی مجازی (VPN)
استفاده از سرور پروکسی
سرور پروکسی یک سرور واسطه است که ترافیک شما از طریق آن هدایت می‌شود. با این کار فقط آدرس IP سرور پروکسی از سمت شما در اینترنت قابل مشاهده می‌باشد و اطلاعاتی که برای شما ارسال می‌شود، ابتدا به سرور پروکسی می‌رود و سپس به سمت شما می‌آید.
استفاده از شبکه خصوصی مجازی (VPN)
وقتی کامپیوتر یا گوشی هوشمند یا تبلت خود را به VPN وصل می کنید، دستگاه طوری عمل می کند که گویی در همان شبکه محلی VPN قرار دارد. در این حالت تمام ترافیک شبکه شما از طریق یک اتصال امن به VPN ارسال می‌شود. از آنجایی که کامپیوتر شما طوری رفتار می کند که گویی در شبکه است، می توانید به طور ایمن به منابع شبکه محلی دسترسی داشته باشید حتی زمانی که در کشور دیگری هستید.  

چه زمان باید از VPN استفاده کرد؟

VPN استفاده از VPN آدرس IP شما را پنهان می‌کند و ترافیک شما را از طریق یک سرور جداگانه هدایت می‌کند و آن را برای شما به صورت آنلاین بسیار ایمن‌تر می‌کند. موقعیت هایی که ممکن است از VPN استفاده کنید عبارتند از:
1.هنگامی که از WiFi عمومی استفاده می‌کنید
هنگام استفاده از یک شبکه WiFi عمومی، حتی شبکه ای که به واسطه رمز عبور محافظت می‌شود، استفاده از VPN توصیه می‌شود. زیرا اگر یک هکر در همان شبکه WiFi باشد، به راحتی می‌تواند اطلاعات شما را جاسوسی کند. استفاده از VPN یک لایه امنیتی اضافی به داده‌های شما اضافه می‌کند و تضمین می‌کند که ISP عمومی Wi-Fi را دور بزنید و تمام ارتباطات خود را رمزگذاری کنید.
2. هنگامی که در سفر هستید
اگر شما به یک سفر خارجی سفر می‌کنید، یک VPN می تواند به شما کمک کند به خدماتی دسترسی پیدا کنید که ممکن است در آن کشور در دسترس نباشد. به عنوان مثال کشور چین که در آن سایت هایی مانند فیس بوک مسدود شده است. به طور کلی VPN این امکان را به شما می‌دهد که از خدماتی استفاده کنید که در کشور خود استفاده از آن بلامانع است ولی به دلیل مسائل حقوق بین المللی در کشور دیگری در دسترس نیست.  
3. هنگامی که از راه دور کار می‌کنید
اغلب کارفرمایان به دلایل امنیتی برای دسترسی به خدمات شرکت از راه دور نیاز به استفاده از VPN دارند. یک VPN که به سرور دفتر شما متصل می شود می تواند به شما امکان دسترسی به شبکه ها و منابع داخلی شرکت را در زمانی که در دفتر نیستید بدهد. این می تواند همین کار را برای شبکه خانگی شما در حالی که خارج از منزل هستید انجام دهد.  
4. هنگامی که نیاز به حریم خصوصی دارید
هر زمان که شما به وب‌سایتی می‌روید، سروری که به آن متصل می‌شوید، آدرس IP شما را ثبت می‌کند و آن را به تمام داده‌های دیگری که سایت می‌تواند درباره شما بیاموزد متصل می‌کند: عادات مرور شما، آنچه روی آن کلیک می‌کنید، مدت زمانی که صرف تماشای یک صفحه خاص می‌کنید. آن‌ها می‌توانند این داده‌ها را به شرکت‌های تبلیغاتی بفروشند که از آن برای تنظیم تبلیغات مستقیماً برای شما استفاده می‌کنند. به همین دلیل است که تبلیغات در اینترنت گاهی اوقات به طرز عجیبی شخصی به نظر می رسند. آدرس IP شما همچنین می تواند برای ردیابی موقعیت مکانی شما استفاده شود، حتی زمانی که خدمات موقعیت مکانی شما خاموش است. استفاده از VPN از باقی ماندن رد پا در وب جلوگیری می کند.   گفتنی است که نباید از موبایل های خود غافل شوید. گوشی های موبایل هم داراری آدرس IP نیز می‌باشند و احتمالا شما از آن‌ها در مکان های متنوع تری نسبت به کامپیوتر های خانگی، از جمله نقاط اتصال WiFi عمومی، استفاده می‌کنید. توصیه می‌کنیم که هنگام اتصال به شبکه ای که ممکن است کاملا به آن اعتماد نداشته باشید، از VPN نیز استفاده کنید.  

راه های دیگری برای حفظ حریم خصوصی

 
تغییر تنظیمات حریم خصوصی
Privacy setting   در برنامه های پیام رسان، تنظیمات حریم خصوصی را تغییر دهید. زیرا برنامه های نصب شده بر روی دستگاه های شما منبع اصلی هک آدرس IP هستند. بنابراین تنظیمات حریم خصوصی را تغییر دهید و نگذارید کسی به جز مخاطبانتان بتوانند با شما به صورت پیام یا تماس صوتی ارتباط برقرار کنند. به این صورت پیدا کردن آدرس IP شما برای افراد ناشناس و هکر ها سخت تر خواهد شد.  
استفاده از رمز های عبور منحصر به فرد
Unique password   رمز عبور دستگاه شما یک مانع اصلی است که می‌تواند افراد را از دسترسی به دستگاه شما محدود کند. بنابراین از رمز های پیش فرض دستگاه استفاده نکنید و آن ها را تغییر دهید. دستگاه شما همانند همه حساب هایتان باید یک رمز عبور قوی و منحصر به فرد داشته باشد که رمزگشایی آن آسان نباشد. یک رمز عبور قوی شامل حروف بزرگ و کوچک، اعداد و کارکتر ها می‌باشد. این گونه رمز گذاری به محافظت از دستگاه شما در برابر هک آدرس IP کمک می‌کند.  
محافظت در برابر ایمیل های فیشینگ و محتوای مخرب
Phishing email بسیاری از بدافزارها و نرم افزارهای ردیابی دستگاه از طریق ایمیل های فیشینگ نصب می شوند. هنگامی که با هر سایتی ارتباط برقرار می کنید، امکان دسترسی سایت به آدرس IP و مکان دستگاه شما را فراهم می کند و آن را در برابر هک آسیب پذیر می کند. هنگام باز کردن ایمیل‌های فرستنده ناشناس مراقب باشید و از کلیک کردن روی پیوندهایی که می‌توانند شما را به سایت‌های غیرمجاز ارسال کنند، خودداری کنید. به محتوای ایمیل‌ها بسیار توجه کنید، حتی اگر به نظر می‌رسد که از سایت‌های معروف و کسب‌وکارهای قانونی آمده‌اند.  
استفاده از یک آنتی ویروس خوب و به روز
Antivirus یک نرم افزار آنتی ویروس با کیفیت و خوب نصب کنید و آن را دائما به به روز نگه دارید. یک آنتی ویروس خوب از شما در برابر ویروس ها در دستگاه هایتان محافظت می‌کند و رمز عبور و اسناد خصوصی شما را ایمن نگه می‌دارد و داده‌هایی را که به‌صورت آنلاین با VPN ارسال و دریافت می‌کنید رمزگذاری می‌کند.  

سخن پایانی

محافظت از آدرس IP شما یک جنبه حیاتی برای محافظت از هویت آنلاین شما است. ایمن سازی آن از طریق این مراحل راهی برای ایمن ماندن در برابر طیف گسترده ای از حملات هکر های سایبری است.   مقالات مرتبط: تفاوت VPS با VPN چیست؟ آدرس IP چیست؟  

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *