IPv6 & IPv4

چرا IPv6 بهتر از IPv4 است؟

 

IPv6 جدیدترین نسخه IP است و پیشرفته تر، ایمن تر و سریعتر از IPv4 است. در اینجا مزایای اصلی IPv6 نسبت به نسل قبلی خود آورده شده است:

آدرس های IP کافی برای آینده قابل پیش بینی.
وظایف روتر ساده شده (عمدتا به دلیل رمزگذاری آدرس های IPv6 که از سلسله مراتبی مشابه CIDR استفاده می کند).
پیکربندی خودکار که کارهایی مانند تخصیص آدرس IP و شماره گذاری دستگاه را خودکار می کند.
سازگاری بهتر با شبکه های تلفن همراه.
کاهش اندازه جداول مسیریابی، که منجر به مسیریابی کارآمدتر می شود.
تا 15٪ افزایش سرعت، در درجه اول به دلیل بارهای بزرگتر و اجازه دادن به هر دستگاه برای داشتن یک آدرس IP عمومی (به جای پنهان شدن در پشت روتر NAT).
ویژگی‌های IPSec داخلی، رمزگذاری سرتاسر، تأیید هویت و یکپارچگی داده‌ها.
با وجود این مزایا، کمتر از 1 درصد از شبکه های فعلی از IPv6 استفاده می کنند. همه دیگر از IPv4 استفاده می کنند که از بدو پیدایش اینترنت، IP مورد استفاده بوده است. ریشه‌کن کردن سیستم‌های قدیمی چالش‌برانگیز (و پرهزینه) هستند، به‌ویژه آن‌هایی که برای دهه‌ها به آن‌ها تکیه کرده‌ایم.

مشکلات بیشتری در کنار مسائل مربوط به انتقال وجود دارد. برخی از VPN ها آخرین IP را پشتیبانی نمی کنند، در حالی که بسیاری از سیستم عامل ها و زیرساخت های شبکه با مسیریابی IPv6 مشکل دارند. همچنین، هدرهای بسته بزرگتر به طور بالقوه می توانند موارد استفاده خاصی را که با IPv4 بهینه تر عمل می کنند، کاهش دهند.

دلیل اصلی برتری IPv6 نسبت به نسخه قبلی، حجم قابل توجهی بزرگتر آدرس های IP موجود است. تفاوت در سرعت برای اکثر موارد قابل چشم پوشی است، در حالی که ادمین های با فن آوری می دانند که چگونه اکثر ویژگی های بومی IPv6 را به IPv4 اضافه کنند. چیزی که هیچ‌کس نمی‌تواند ایجاد کند آدرس‌های IPv4 جدید است (که در سال 2015 در ایالات متحده تمام شد)، که دلیل اصلی این است که IPv6 در نهایت باید کنترل شود.
*
*
*
IPv4 در مقابل IPv6: دو نسخه IP برای همیشه وجود نخواهند داشت
IPv4 به دلیل هزینه و مشکلات سازگاری تغییر به IPv6 برای مدت طولانی باقی خواهد ماند. با این حال، تغییر به IPv6 برای سلامت بلندمدت اینترنت حیاتی است، بنابراین فقط زمان زیادی است که IPv6 به هنجار تبدیل شود. انتقال تدریجی ممکن است سال ها طول بکشد، اما تغییر دائمی به IPv6 باید از قبل در برنامه ریزی تجاری و رادار فناوری اطلاعات شما باشد.

 

 

 

مقاله های مرتبط:

پروتکل‌های IPv4 و IPv6 چیست؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *