انتخاب یک قالب وردپرسی مناسب

قالب وردپرس چیست؟

قالب یکی از ضروری ترین اجزای یک وب‌سایت وردپرسی است که ظاهر وب‌سایت شما را تشکیل می‌دهد و هر چقدر این تم قوی تر و با کیفیت تر و شکیل تر باشد، قطعا مشتریان بیشتری را جذب خواهد کرد. زیرا طراحی وب‌سایت شما اولین برداشتی است که مشتریان از برند شما دارند. بنابراین انتخاب یک تم و قالب خوب می‌تواند تاثیر قابل توجهی داشته باشد و حرفه‌ای بودن شما را منعکس کند و توجه مخاطبان را به خود جلب کند.

قالب ورد پرس در واقع مجموعه‌ای از فایل ها است که در کنار هم کار می‌کنند تا طراحی سایت شما را ایجاد کنند. این فایل ها شامل فونت ها، شیوه نامه‌ها، تصاویر، فایل‌های تم و احتمالا فایل های جاوا اسکریپت نیز می‌باشد. همه آن فایل ها نحوه نمایش پست ها و صفحات شما را تغییر می دهند.

برای انتخاب قالب وردپرسی مناسب باید در ابتدا هدفتان از وب‌سایتی که طراحی کرده‌اید را مشخص کنید. به عنوان مثال قالب سایت فروشگاهی، صفحاتی با ستون های زیاد برای نمایش درست محصولات را در اولویت قرار می‌دهد ولی اولویت قالب یک وب‌سایت خبری صفحه آرایی و خوانایی مطالب نیز می‌باشد.
بنابراین شما باید مواردی مانند موارد زیر را در نظر بگیرید

  1. هدف وب‌سایت
    ابتدا شما باید مشخص کنید که هدف شما برای رسیدن به چه چیزی است؟ آیا برای به اشتراک گذاشتن محتوای ارزشمند، فروش محصولات یا خدمات یا ایجاد هویت برند شماست؟
  2. مخاطبان هدف
    به وسیله وب‌سایتی که می‌خواهید طراحی کنید سعی دارید به چه کسانی دسترسی پیدا کنید؟ جامعه هدف شما چه کسانی هستند؟ درک ترجیحات مخاطبان خود به شما کمک می کند موضوعی را انتخاب کنید که با آنها متناسب باشد و تجربه کاربری جذابی را تضمین کنید.
  3. ویژگی‌های ضروری و عملکرد مورد نیاز وب سایت
    با درک نیازهای وبلاگ یا کسب و کار خود، می‌توانید به راحتی قالب وردپرس مورد نیاز خود را که با اهداف شما همسو باشد انتخاب کنید، به گونه‌ای که برای مخاطبان هدف شما جذاب باشد و ویژگی ها و عملکردهای ضروری برای موفقیت وب سایت شما را ارائه دهد.

پس از موارد ذکر شده در بالا، اکنون باید ویژگی های مهم دیگری که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد را در مورد انتخاب یک قالب وردپرس بررسی و در نظر بگیرید

  1. واکنش‌گرا بودن قالبواکنش‌گرا بودن قالب

    امروزه که استفاده از گوشی‌های موبایل بسیار زیاد شده و تقریبا 90 درصد از افرادی که به فضای مجازی و دنیای اینترنت متصل هستند به واسطه موبایلشان است، بنابراین باید قالبی را انتخاب کنید که در دستگاه‌ها و اندازه های مختلف به خوبی نمایش داده شود. واکنش‌گرا بودن قالب نیز به همین معنی می‌باشد. یعنی قالب از این قابلیت برخوردار باشد که در مرورگر ها و دستگاه‌های مختلف بتواند چیدمان صفحه را بر اساس اندازه صفحه نمایش تنظیم کند.
    همچنین لازم به ذکر است که گوگل وب‌سایت های واکنش‌گرا را در ابتدای نتایج جستجو از طریق موبایل قرار می‌دهد. بنابراین اکر به دنبال ساخت یک وب‌سایت هستید، باید این مورد را حتما در نظر داشته باشید که برای استفاده از موبایل نیز بهینه شده باشد.
    امروزه اکثر قالب های وردپرسی موجود به صورت پیش فرض واکنش‌گرا هستند ولی هنوز هم قالب هایی با طرح ثابت ارائه می‌شوند که از این قابلیت برخوردار نیستند.
    برای اینکه متوجه شوید قالبی که انتخاب کرده‌اید دارای این قابلیت هست یا خیر، می‌توانید آدرس صفحه‌ی قالب را کپی کنید و در صفحه‌ی Mobile Friendly Test جایگذاری کنید تا از دارا بودن قالب‌تان از این قابلیت نیز مطمئن شوید.
    البته یک راه ساده‌ی دیگری هم هست که می‌توان با تغییر دادن اندازه صفحه مرورگرتان به صورت دستی ببینید که چیدمان صفحه براساس تغییر سایز صفحه تنظیم می‌شود یا خیر.

  2. سفارشی سازی و انعطاف پذیری قالب

    سفارشی سازی و انعطاف پذیری قالب

    هر کسب و کاری منحصر به فرد است و موضوع وب‌سایت شما باید منعکس کننده آن باشد. به دنبال قالبی باشید که گزینه‌های سفارشی‌سازی فراوانی را ارائه می‌دهد و به شما امکان می‌دهد رنگ‌ها، فونت‌ها، طرح‌بندی‌ها و موارد دیگر را شخصی‌سازی کنید. انعطاف‌پذیری کلیدی است، که به شما امکان می‌دهد تا وب‌سایت خود را با تکامل کسب‌وکارتان سازگار و اصلاح کنید.

  3. داشتن استاندارد های SEOداشتن استاندارد های SEO

    قالب وردپرسی در سئو وب‌سایت شما نقش مهمی دارد. یک قالب با کد تمیز و بهینه می تواند تاثیر مثبتی بر رتبه بندی وب سایت شما در موتورهای جستجو داشته باشد. به دنبال قالبی باشید که از بهترین شیوه های سئو پیروی می کنند، مانند ساختار مناسب HTML، متا تگ های بهینه شده و پشتیبانی از نشانه گذاری طرحواره.
    ممکن است که شما سایتی با ظاهر شگفت‌انگیز داشته باشید، اما تلاش‌های سئوی شما ممکن است در صورتی که قالب شما دارای کد های ضعیف HTML باشد آسیب ببیند. بررسی این موضوع که آیا کد نویسی به خوبی انجام شده است یا خیر، به ویژه برای تازه کاران ممکن است کمی دشوار باشد. به همین دلیل بسیاری از ارائه دهندگان قالب‌های وردپرسی، وضعیت قالب ها از نظر سئو را در مشخصات آن اعلام می کنند.

  4. سرعت و عملکردسرعت و عملکرد قالب وردپرس

    سرعت بارگذاری وب سایت برای تجربه کاربر و رتبه بندی موتورهای جستجو بسیار مهم است. بسیاری از تم های رایگان و با کیفیت وردپرس با طیف گسترده ای از طرح بندی های پر زرق و برق، انیمیشن و فونت های چشم نواز و فانتزی ارائه می شوند. آنها ممکن است هیجان انگیز به نظر برسند، اما ممکن است در نهایت برای کاربران آزاردهنده باشند. در اغلب موارد، سادگی بهترین دوست شما در طراحی وب سایت است. مطمئن شوید که گزینه‌ها و قالب‌های تم شما ساده هستند، به طوری که نگهداری از آن برای شما و همچنین استفاده از آن برای بازدیدکنندگان آسان باشد.
    یک قالب هر چه ساده تر باشد، سبک تر نیز می‌باشد و در نتیجه سرعت بارگذاری سایت بالاتر می‌رود. هرچند که قالب های پر از تصاویر و افکت‌های با کیفیت بالا برای دیدن خوب هستند، اما اغلب بسیار سنگین هستند. تصاویر باکیفیت اغلب دارای حجم بالا می‌باشند و افکت های فانتزی برای کار کردن به کد زیادی نیاز دارند که هر دو عملکرد صفحه شما را کاهش می دهند. قالب های ساده، سبک‌تر هستند و به وب‌سایت شما این امکان را می‌دهند که خیلی سریع‌تر بارگذاری شوند و سایت های با بارگذاری سریع همان چیزی است که گوگل واقعاً دوست دارد.

  5. سازگاری با افزونه های ضروریسازگاری با افزونه های ضروری

    افزونه ها عملکرد وب سایت وردپرس شما را افزایش می دهند. همانطور که در بالا ذکر کردیم، ترکیبی از تم ها و افزونه ها به شما امکان می دهد ظاهر سایت خود را سفارشی کنید و عملکردهای تخصصی اضافه کنید. شما هر قالبی را که انتخاب کنید، برای اینکه بتوانید همه ویژگی‌های موردنظرتان را اضافه کنید، باز هم نیاز به افزونه دارید. همچنین از اینکه قالب شما با افزونه‌های ضروری ازجمله امنیت سایت، مدیریت نظرات و تجارت الکترونیک سازگار است یا خیر اطمینان حاصل کنید. افزونه های خوب و باکیفیت وردپرس اغلب به روز رسانی می شوند، بنابراین مهم است که قالب شما با آخرین نسخه سازگار باشد و بتواند به روز رسانی ها را همانطور که ظاهر می شود در خود جای دهد.

  6. داراری پشتیبانی

    پشتیبانی

    یک قالب خوب و قابل اعتماد باید دارای پشتیبانی نیز باشد. از مشکلات قالب‌های رایگان می‌توان به نداشتن پشتیبانی تضمین شده اشاره کرد. در صورتی که قالب های فروشی دارای پشتیبانی قوی هستند. پشتیبانی بسیاری از مشکلات شما را حل می‌کند و نیاز به پرداخت هزینه‌های زیاد به اشخاص دیگر برای رفع این مشکلات نیستید. بنابراین قالبی که می‌خواهید از آن استفاده کنید حتما مطمئن شوید که دارای پشتیبانی نیز می‌باشد.

  7. چند زبانه بودن

    قابلیت چند زبانه بودن

    شما ممکن است که قصد راه اندازی سایتی را داشته باشید که غیر از زبان فارسی از یک یا چند زبان دیگر نیز برخوردار باشد. بنابراین مطمئن شوید که قالب وردپرسی منتخب شما از افزونه های مربوط به چند زبانه کردن نیز برخوردار باشد.

  8. سازگاری با مرورگر های مختلف

    سازگاری با مرورگر های مختلف

    قطعا کاربران مختلف از مرورگر های متفاوتی برای دیدن سایت شما استفاده می‌کنند. بنابرای باید این نکته را در نظر داشته باشید که قالب مد نظرتان با انواع مرورگر ها سازگار باشد و چیدمان سایت شما را بهم نریزد و به درستی نمایش دهد. اگر فروشنده در اطلاعات قالب درباره‌ی این موضوع مطلبی ننوشته بود، شما می‌توانید با استفاده از مرورگر های متفاوت قالب را  تست کنید. همچنین فراموش نکنید که با استفاده از موبایل هم مرورگر های مختلف را تست کنید.

شما با در نظر گرفتن این موارد می‌توانید یک قالب وردپرسی مناسب و با کیفیت و متناسب با وب‌سایت مد نظرتان و ویژگی های مورد نیاز برای آن نیز تهیه کنید.  همچنین استفاده از تجربه دیگران و خواندن نظرات کاربرانی که این قالب را قبلا خریداری و استفاده کرده‌اند نیز می‌تواند کمک زیادی به شما بکند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *